Content marketing is geen hype

Content marketing wordt haastig in de mond genomen. Sinds de algoritmes van zoekmachines meer gewicht leggen op relevante content dan op het aantal publieke pagina’s en link building, schiet zowat elke copywriter als digital marketer in actie. Plots is iedereen highly skilled in content marketing… Well sorry to say but I have my doubts.

Sheldon rules

Hoe kan je, naar mijn bescheiden mening, the real deal onderscheiden van de eendagsvliegen, m.a.w….

Wat is het verschil tussen een real deal en een wannabee?

  1. Een voortraject is een must. Een kenner vraagt altijd naar cijfers en bevindingen om de situatie concreet voor te stellen. Wat zijn succesverhalen én misschien nog belangrijker, waar is men vroeger de mist in gegaan?
  2. Diepgaande vragen stellen hoort erbij. Om krachtige content te schrijven moet je de biotoop van de klant vanbinnen en vanbuiten kennen.
  3. De eerste 15min van een kennismakingsgesprek kunnen er onmogelijk oplossingen op tafel liggen. Is dat wel het geval? Dan word je gepaaid met goedkope tips and tricks.
  4. Zonder evaluatie na oplevering, is er geen sprake van duurzame content. Content marketing is geen pleister op een wonde, maar een langdurig proces van optimalisatie en fine-tuning. Een content marketer die later nooit incheckt is not for real.
  5. Technische skills zijn geen overbodige luxe voor een content expert. Een profiel inschakelen die niet weet hoe een website en algoritmes werken of de analytics erachter, is zoals een blinde matroos vertrouwen om het stuur van jouw luxejacht over te nemen. Knowledge in allround digital marketing is key!
giphy-downsized (13).gif

Good luck!