Freelancer zijn heeft zijn voor- en nadelen

6 maanden later …

Zo’n half jaar geleden heb ik me aan een nieuw avontuur gewaagd. Ik wuifde de ‘zekerheid’ van een vaste job vaarwel en nam de beslissing om zelfstandig te worden. Iedereen die ik kon uithoren, heb ik om advies gevraagd. Zes boekhouders en tal van jonge ondernemers heb ik op de rooster gelegd om zoveel mogelijk ondernemingsgerelateerde wijsheid te absorberen. Toen ik naar mijn man zijn mening vroeg antwoordde hij vertrouwend, ‘Ga ervoor.’ En zo hakte ik de knoop door. Me, myself and content marketing. Zo zou ik m’n werkdagen vullen.

Een weg als freelance content marketeer was niet per se de evidentie zelve. Mijn olijke dochter was nog maar vijf maanden oud, mijn leven als kersverse mama was behoorlijk hectisch en daarbovenop beschrijft de buitenwereld mijn vak vaak als ‘trendy en hip’ (‘tijdelijk’ versta ik daaronder). Dat zijn geen ingrediënten voor een standvastig parcours, hé?

En toch …

Vanuit de ideologie, Content marketing is meer dan het zorgvuldig kiezen van woorden. Het is een onderdeel van een bedrijfsidentiteit, wou ik kost wat kost klanten helpen om hun eigen verhaal met impact te brengen. Storytelling en content voorzien op het juiste moment, in een aanstekelijk kader en gebracht met dezelfde passie alsof de klant het zelf had gebracht, maakt me extreem ‘content’.

De meest inventieve en boeiende opdrachten zijn intussen tot bij mij geraakt. Vol trots en enthousiasme heb ik mij mogen inzetten voor klanten die durven geloven in mijn skills en goesting om hun project te verzorgen.

  • Story Chief –  een baanbrekende content publisher tool met internationale vooruitzichten.
  • SumoCoders – een no nonsense bende geeks bezeten door code, Fork CMS en custom oplossingen bouwen.
  • Pepperminds – een bruisend marketingbureau dat enkel studenten inzet om face-to-face marketing te verzorgen voor een resem NGO klanten.
  • Exellys – Een IT recruteringsbureau vol ambitie om de juiste mensen aan de juiste partners voor te stellen.
  • Officient – een cloud based platform die alle HR administratie centraliseert en vereenvoudigt.
  • Cayman – een communicatiebureau dat niet rust voor ze een campagne gelanceerd hebben met positieve gedragsverandering als resultaat.
  • Ark – de pioniers in marketing automation en koplopers in de EU in het creatief benaderen van data driven campagnes.

Om eerlijk te zijn heb ik het mijn keuze om op eigen benen te staan nog geen seconde beklaagd. De vrijheid, de high level vereisten en de voldoening om effectief te helpen zijn onevenaarbaar. Ik heb bovendien veel meer werkzekerheid dan voorheen. Een baas beslist of je nog in dienst mag blijven, een zelfstandige zorgt zelf voor opdrachten.

Alleen rozengeur, nope …

Je eigen boontjes doppen heeft een keerzijde. De cliché ‘het druk hebben is een luxeprobleem’ klopt. Een zelfstandige mag nooit klagen over drukke werkdagen. Durven afwijzen, wanneer er geen gaatje in de planning zit, is de boodschap. Burn-outs zijn geen lachertje. Bovendien is creativiteit vaak het eerste slachtoffer van een volgepropte agenda. So no thank you …

De drukte doet me weinig, maar wat ik in het bijzonder mis zijn de korte gesprekjes onder collega’s.  Eens je freelancer bent, tikt de meter van zodra je laptop is opgestart, dus het zou best lomp kunnen overkomen wanneer je je permitteert om met de opdrachtgever over koetjes en kalfjes te praten tijdens de werkuren.

Bij sommige opdrachten is mijn aanwezigheid niet eens vereist en kan ik thuis vlijtig aan de slag. Tijdens die dagen heb ik Marron, mijn trouwe viervoeter, om me gezelschap te houden.

marron