Wie is mijn niet-klant?

Onlangs werd ik geconfronteerd met ‘boeiende’ cijfers. Volgens een regionale bevraging sporten we meer, meldde het nieuwsbericht op Studio Brussel. De gunstige cijfers hadden een voetnoot. Vrouwen boven de dertig jaar en allochtonen maken geen deel uit van de stijgende curve. En daarmee was de kous af… Als problem-solver, zat ik op mijn honger.

Post-bevraging?

Wat is het resultaat van die bevraging? Ik wil wedden dat ondernemingen in de sportindustrie zich voornamelijk zullen richten tot de groep die zich volop inzet om meer te sporten. Autochtone mannen en jongen vrouwen kopen meer, dus marketingcampagnes mikken op die doelgroepen. Lijkt logisch, maar ik betreur zulke strategieën. Ondernemingen, bedrijven, marketingafdelingen etc. stellen dagelijks de vraag ‘Wat willen mijn klanten?’. Resultaat? Half werk en gemiste kansen.

Wanneer ik met content strategieën bezig ben, stel ik me twee vragen.

  1. Hoe kunnen we huidige klanten nog beter helpen?
  2. Waarom is de niet-klant nog geen klant?
    • Kent hij/zij ons nog niet?
    • Zijn er geen mogelijkheden?
    • Is er geen interesse?

De niet-klant

Als 32-jarige mama, behoor ik tot de niet-sportende doelgroep. Om eerlijk te zijn ergerde het me dat de cijfers in de verf zetten waar ik net elke dag naar smacht, sporten. Twee kleintjes van 2 maanden en 2 jaar, een fulltime job, een zorgbehoevende hond en een man met onregelmatige werkuren weerhouden me om me mijn ‘spaneebroekske’ aan te trekken en een abonnement bij Basic Fit te kopen of te plonsen in het dichtstbijzijnde zwembad. Trust me, I’ve tried. Ik ben een niet-klant die wel degelijk wil sporten, maar omwille van tal van obstakels niet tot het zwembad geraak.

  • Mijn kraamhulp komt te laat, met gevolg dat het zwembad voor mijn neus sluit.
  • Het programma van de yoga gaat een half uur vroeger door dan voor mijn bevalling, waardoor ik alweer voor gesloten deuren stond.

Veel flexibiliteit is er niet om de beentjes te strekken, en toch… Mijn stappenteller zegt dat ik dagelijks meer dan 14000 stappen zet. Misschien heb ik al genoeg beweging, maar ik hunker naar een wekelijkse uitlaatklep, weg van mijn warm huiselijk nest.

De oplossing, interessanter dan de bevraging

Zwembaden of andere sportinitiaties kunnen ons de mogelijkheid geven om erbij te horen. Waarom geen oppasservice aanbieden? Stel je voor wat voor impact dat zou hebben? Mama’s kunnen een uurtje zwemmen terwijl erkende begeleiders zich bezig houden met de kleintjes. Duizenden mama’s zijn bereid om te betalen voor zo’n dienstverlening. Geloof me. Ikea doet het al jaren… Thomas wacht op zijn mama in het kinderparadijs. 

Content marketing en de niet-klant

Ben je bezig met een content strategie? Vergeet je niet-klanten niet. Hoe kan je hen bereiken wanneer je achterhaald hebt waarom ze nog niet bij jou terecht zijn gekomen?

Opportuniteiten zijn soms dichterbij dan je denkt.