Game of Thrones, een inspiratie voor content marketing

#GoT gekeken?

Heb je ook gekeken naar de laatste aflevering van de beste serie aller tijden? Ik wel. Sinds jaar en dag ben ik grote fan van goede fantasy met de juiste dosering avontuur, magie en actie. Ingrediënten waar Game of Thrones geen enkele van ontbrak. De serie deed me denken aan hoeveel het gemeen heeft met mijn area of expertise, content marketing.

Uiteraard vergelijk ik mijn bescheiden skills niet met die van de grote scenarioschrijvers van Game of Thrones, maar ze inspireren me wel. Als content beest ben ik altijd op zoek naar een goed verhaal. Een pakkende story roept magie op wanneer een verteller de juiste woorden en beelden gebruikt. Dat vertel ik ook meermaals aan mijn klanten.

Storytelling = impact

Ik beschouw storytelling als een essentieel onderdeel van een content strategie. Of je intenties nu bewustmakend of converterend van aard zijn, het maakt niet uit. Een verhaal dat boeit brengt een ripple effect met zich mee. Start je idee, je brand of je concept met een memorabel verhaal. De rest volgt. 

Brands hebben baat bij een verhalende achtergrond. Sec schrijven of verkopen zegt ons niets meer. We willen ‘voelen’ en ‘beleven’. Game of Thrones slaagde meesterlijk in deze formule.

5 storytellingtips uit Game of Thrones

  1. Winter’s coming
    Het is niet omdat je brand vandaag sterk in de schoenen staat dat succes morgen verzekerd is. Ook marktleiders moeten continu werken aan het vergroten van hun bereik en behoud van vertrouwen. Verhalen delen waar lezers echt iets aan hebben helpt om de (top)positie te behouden.
  2. Ad hoc opportunisme is labiel.
    Ik zie veel bedrijven die zich plots ontpoppen tot ‘duurzaam bedrijf’. Sinds wanneer zijn ze zo bezig met moeder natuur? Toch niet sinds de jongere generatie strijdt voor een beter klimaat? Ai, jammer. Content omtrent een groen DNA van een onderneming kan je niet zomaar neerpoten. Alles wat je doet moet deze stelling beamen. Probeer je niet plots te profileren op onbekend terrein. Zo val je door de mand.
  3. Onderschat de kleine man of vrouw niet.
    Je bent in dit digitaal tijdperk nooit 100% veilig. Vandaag op morgen kan een genie met een laptop en enkele euro’s je onderneming volledig overbodig maken. Het landschap van briljante start-ups, die grote spelers op de hielen zitten, groeit elke dag. Het kleinste talent kan de markt plots omver gooien. Luister naar hun verhaal en vind de zaken waar jij anders in bent. Die unieke factor maakt jouw story krachtig. Vertel erover…
  4. Vuur is onmisbaar
    Benut de natuurlijke passie voor je vak om je story aan je doelgroep te brengen. Passie is de beste overtuigingskracht.
  5. “There is nothing more powerful than a good story.” – Tyrion Lannister.
    Mijn dochter kan dat beamen. Ze gooit de hele crèche overhoop en loopt als een wild beest van her naar der tot de begeleidster zich met een boek in de verhalenhoek installeert. Mijn gekke meid laat plots alles vallen en zakt, met grote ogen, neer voor het opengeslagen boek. Joepie, het is verhalentijd.

Happy storytelling!