Een contentstrategie in 6 stappen

Een onderzoek van CMI (Content Marketing Institute) vertelt ons dat 60% van de marketeers geen strategie hebben voor hun content. Beetje zorgwekkend niet? Heb jij er één? Nee? No worries, ik help een handje…

Maak vandaag nog een eenvoudige content strategie in deze 6 stappen:

  1. Doelbepaling:
    Wat moet de content doen voor jouw organisatie?
  2. Doelpubliek:
    Wie wil je bereiken en waarom?
  3. Channels:
    Waar zal de content terecht komen en wat is het primair doel van elk kanaal.
  4. Contentcreatie:
    Hoe moet de content eruit zien en wie zal de creatie doen?
  5. Budget:
    Is er een budget voorzien voor promotie rond die content. Zo ja, hoeveel?
  6. Evalueren:
    Hoe meten we het succes van je content? Wat zijn de KPI’s?

Mijn persoonlijke contentstrategie

In een notendop…

  1. Doelbepaling
    Mijn content hoort lezers te inspireren. Ik wil mensen enthousiast maken voor content marketing. Uiteraard mogen mensen ook aankloppen bij mij om hulp te vragen. De boontjes moeten gedopt worden, nietwaar. Conversie is echter nooit mijn primair doel.
  2. Doelpubliek
    Een netwerk van digitaal geëngageerde profielen, dat is mijn target audience. Te vaag? Ik heb het enerzijds over een sociaal netwerk van digital freelancers om mij te ondersteunen waar specifieke kennis bij mij ontbreekt en anderzijds heb ik het over ‘de ideale klant’. Mijn ideale klant denkt aan duurzaamheid en kwaliteit, dan pas aan winstcijfers. Hij of zij wil ook een positieve bijdrage leveren aan onze maatschappij of het milieu en vertrouwt op de meerwaarde van een digitale maturiteit en storytelling.
  3. Channels
    Mijn content is te zien om mijn website, Facebook, LinkedIn en Twitter.
    • De content op mijn webiste dient voor zowel awareness, engagement en conversie. Wat is content marketing? > Wie ben ik? > Wil je kennismaken? …
    • LinkedIn gebruik ik vooral om mijn netwerk uit te breiden. Gedreven freelancers vertoeven wekelijks op dit kanaal. Ik moet er als de kippen bij zijn.
    • Facebook en Twitter zet ik in om mezelf voldoende in de markt te zetten. ‘Hi, hier ben ik weer..’ Engagement met mijn content is mooi meegenomen, sure..
    • Instagram gebruik ik momenteel niet omdat mijn content minder beeldende kracht heeft. Maybe next year…
  4. Content creatie
    Keep it simple, zeg ik altijd. Geen dure snufjes, just me and my content. Elke letter is straight forward geschreven en bevat weinig tot geen tierlantijntjes. Uiteraard schrijf ik zelf mijn teksten.
  5. Budget
    Ik geloof steevast in the power of the network. Zoals Peter Hinssen zegt ‘The Network Always Wins’, ewel ja.. Idealiter pikt de digital community mijn content op terwijl algoritmes en mond-aan-mond reclame de rest doen. 100 euro per jaar is mijn max. budget voor advertising.
  6. Evalueren
    Ik hou de vinger aan de pols door engagement te meten op social media, time on page voor mijn blogs en word of mouth tijdens netwerkevenementen. ‘Heb je al van mij gehoord?’ Nee? Dan probeer ik te achterhalen waar die persoon zich online begeeft? Daarop stem ik mijn visibiliteit af.

Happy planning…