Voice Search en de content marketeer

The Voice Search Revolution is coming

Voice search is hot topic. De uitspraak, een beeld zegt meer dan duizend woorden, moeten we sceptisch herzien. Spraak zal een belangrijk instrument worden in technologie. Het idee om onze smartphone, huishoudtoestellen en zelfs onze wagen aan te sturen met onze stem leek 10 jaar geleden niet realistisch, maar vandaag weten we beter.

Welke impact heeft de zekerheid dat voice search zal toenemen op onze website? Waar moet de content marketeer en de ondernemer zich op voorbereiden?

Wat is voice search?

Voice search is een tool, een product, een activiteit dat je toelaat om met je stem een zoekopdracht in de zoekmachines te voeren en een gesproken antwoord of daad terug te krijgen.

Het succes van voice search

Siri, Alexa, Google Home… ’t Zijn bondgenoten voor de ‘technology lovers’. Een onzichtbare kameraad komt helpen op momenten wanneer bepaalde kennis ontbreekt of wanneer we onze luie zetel niet uit willen.

Hoe is het verkeer richting mijn werk?

Zet de verlichting eens aan.

Speel wat muziek.

Uitgesproken voordelen

  • Een zoekopdracht verloopt 3.7 keer sneller via voice search.
  • Voice search in de wagen is veilig, hands-free.
  • Een apparaat dat alleen naar de user luistert geeft een gevoel van controle en vertrouwen aan de gebruiker.
  • De gebruiker moet niet stilstaan bij ‘het juiste keyword’. We kunnen de vraag stellen alsof we onder vrienden praten.

Wat verandert voice search voor de content marketeer?

Voor marketeers die druk bezig zijn met het optimaal invullen van hun website, kan er een alarmsignaal afgaan.

Moet ik nog energie steken in de content van mijn website?
Zijn goede beelden ook morgen nog zo doorslaggevend bij het brengen van mijn verhaal?
Welke stappen moet ik beginnen nemen om mijn website future proof te maken, nu het spel volledig dreigt te veranderen?

de onderzoekende marketeer

Deze vragen zijn 100% terecht. Het voelt alsof de spelregels continu wijzigen. We lopen als content marketeers van het kastje naar de muur om het spel bij te benen. Vervelend is dat. Ik wil alvast enkele inzichten meegeven die vandaag al een verschil kunnen maken, zowel voor SEO als voor de stijgende trend, voice search.

Denk meer aan question keywords i.p.v. SEO keywords.

Via voice searches gebruiken we veel minder bewuste keywords om onze zoekactie te sturen. We gebruiken een conversatie als tool om tot het gewenste resultaat te komen. Hou hier alvast rekening mee op je website. ‘Wie is…’, ‘Wat doet …’, ‘Waar is…’

Een voorbeeld:
Stel, we willen weten wie de Zeppelin heeft uitgevonden. Via de search engine geven we keywords in zoals ‘uitvinder Zeppelin’. Als Google Home mij moet antwoorden stel ik de vraag ‘Who invented the Zeppelin?’. (Ah ja, voorlopig nog in’t Engels é.) Je voelt het al aankomen. Als ik alvast een heading voorzie met ‘Wie is…’, ‘Wat doet …’ ipv ‘De Zeppelin’, dan is je pagina beter voorbereid om voice searches op te vangen. Denk in de vorm van een FAQ ipv een SEO vriendelijke H1. Idealiter houd je rekening met beide. Perfect mogelijk.

Tip: Maak je content alsof je je voorbereidt op een alomvattend interview en je zelf de vragen mag opstellen. Jij beheerst de content en de kennis, nu nog enkel de vragen inschatten.

Geef een concreet antwoord op de vraag.

Denk aan een volledig antwoord. Om het voorbeeld hierboven te vervolledigen, Ferdinand von Zeppelin zal niet langer volstaan. Het hele verhaal rond zijn bestaan, zal je eveneens moeten kaderen, opgedeeld in vraagstellende titels weliswaar.

De voice search ranking is moordend.

Voice search betekent voor de gebruiker 1 antwoord krijgen. Op de tweede of derde positie staan in SEO ranking is een topprestatie, maar een tweede positie halen bij Google Home of Alexa wil zeggen dat je content nooit gehoord zal worden. ‘Where is the nearest digital agency?’… Ik zou mijn locatie content nakijken, mocht ik jou zijn.

Kortom, content blijft belangrijk, ook in voice search!

Enkele cijfers en weetjes

  • 20% van alle mobile searches gebeurt vandaag via voice search.
  • Alleen jongeren, denk je? Nope… 51% behoren tot de volwassen doelgroep.
  • De top 3 requests zijn ‘Navigate Home’, ‘Call mom’ en ‘Call dad’…
  • De laatste 2 jaar is ‘… near me know’ met 150% gestegen in de voice searches.
  • Een antwoord bestaat gemiddeld uit 29 woorden.
  • Google en Bing vermoeden dat er 50% meer zoekopdrachten via voice search zullen gebeuren in 2020. Be ready!
  • We typen ongeveer 40 woorden per minuut, terwijl we gemiddeld 150 woorden per minuut spreken.
  • We meten 61% meer woordgebruik via voice search.