Nog een verhaaltje, mama.. nog ééntje

Ah, de avondspits met kleine kindjes. Druk, drukker, drukst. Boterhammen eten, pyjama’s aantrekken, boekentas ontruimen en dan bedtijd. ‘Nog een verhaaltje mama, toe ééééntje.’, luidt het dan. Herkenbaar?

De honger naar een goed verhaal voor het slapengaan is voor kinderen niet zo verschillend van wat je klanten verwachten tijdens hun contactpunten met jouw brand.

Een verhaal rond een merk verkoopt

Je leest het goed, een brandstory verkoopt. Ik durf zelfs zeggen dat het soms beter verkoopt dat het opsommen van je USP’s en de kwaliteit van het product. Kijk maar naar mijn secret business crush Tony’s Chocolonely. Hun verhaal zorgt voor zoveel impact dat het product ijzersterk in de markt ligt.

Ze maken overheerlijke chocolade, jazeker, maar vooral het verhaal blijft mensen bij. Zo’n repen zijn niet alleen yummy for the tummy, maar ook ethisch verantwoord. We krijgen het gevoel dat we een maatschappelijk nut ondersteunen na onze aankoop. Die feel good aankoop is onbetaalbaar.

Het merk krijgt meer ambassadeurs waardoor winkelketens volgen. Zo passeren er meer Tony’s Chocolonelyrepen langs de scanners van de winkelketens. Logisch.

Samen maken we chocolade 100% slaafvrij

Tony’s Chocolonely

Je verhaal moet uniek zijn, onkopieerbaar zelfs

Iedereen verkoopt kwaliteit. Ik heb nooit gehoord dat een brand zich bewust wil koppelen aan schroot en brol. Start dus nooit vanuit een standpunt dat een koper vanzelfsprekend vindt.

Boei je omgeving door een gevoel of missie te belichten in verteerbare communicatie. Niemand zit te wachten om ellenlange teksten te lezen over je missie en visie. Lord, no. Zit liever met enkele creatievelingen rond de tafel om een out-of-the-box oefening te doen. Wil je de mensen raken? Wil je als oplossing gelinkt worden aan een bepaald nut of doelstelling? Zorg dan dat je een blijvende indruk achterlaat. Dat doe je niet door een eenvoudige mailcampagne uit te sturen of een sterk campagnebeeld te ontwerpen. Graaf dieper en werk aan de fundering. Schrijf een oprecht en onoverwinnelijk verhaal over je brand.

Hoe breng je dan zo’n uniek verhaal?

Start vanuit je buikgevoel. Er moet een identiteit hangen rond je verhaal, iets wat bepaalde groepen lokt als een magneet. Is je brand geboren vanuit een ergernis, een eurekamoment of een buitengewone expertise? Stel jezelf de vraag, ‘waarom kan alleen ik dit verhaal vertellen? Wat is mijn unieke insteek en wat maakt me zo anders?’

Kwaliteit, duurzaamheid en een goede service vormen geen draagvlak voor een brandstory. Dan stort je verhaal in van zodra er concurrenten op de loer liggen. Vind dat ene gen-deeltje die jouw DNA onvergetelijk maakt. Dan hangen je klanten aan je lippen!

Enkele voorbeelden

  1. Chez Claire
  2. Ikea
  3. Odette Lunette
  4. Uber
  5. Thelma en Louise (Antwerp)