Content marketing en Storytelling 1 + 1 = 4

Ben je een gevestigde waarde in de markt? Overleefde je de transformatie van analoog naar digital? Groeide je van start-up naar scale-up? Good for you. Je hebt een strijd gevoerd en schakelt over naar een minder turbulente modus. Maar wacht, nu hoor je de leuze content is king. Lap! Hoe draai je mee met die vereiste? Ik heb 3 tips voor je.

Tip 1: Vertel je verhaal

Ooit ben je gestart vanuit een idee, een gat in de markt, een frustratie of een nobel doel. Als ondernemer ben je uit de startblokken geschoten en heb je jezelf geëngageerd om je professionele (of misschien zelfs persoonlijke) dromen waar te maken. Chapeau! Je mag daar best trots op zijn. Schreeuw het van de daken. Die content maken van jou een interessante partij. Zo word je opgepikt. Je komt op de radar van je potentiële klanten te staan. Verkoop ze niets, maar vertel je verhaal.

Begin bij het begin

Voor je een verhaal met de wereld deelt, schrijf het op voor jezelf. Hoe begon het allemaal? Hoe ben je geraakt waar je vandaag staat? Bloed, zweet en tranen of eerder puur geluk (als er zoiets bestaat)? Heb je beeldmateriaal van je eerste kantoor of winkel? Deel het.

Image result for store 1920

Emotie is key

Kruip in de huid van je vroegere zelve. Hoe voelde je je? Had je schrik? Ging je met knikkende knieën naar investeerders? Wat had je over om jouw product of dienst in de markt te positioneren? Willy Naessens kreeg ooit verschillende afwijzingen wanneer hij met zijn ondernemende ideeën naar de bank stapte. Mensen zijn vast geboeid door Willy’s verhaal op cocktailfeestjes. Waarom? Drijfkracht en tegenslag vertalen zich naar content die voor impact zorgt. Niemand wil horen dat alles altijd van een leien dakje loopt. Da’s behoorlijk saai… The struggle is real.

Laat je interviewen

Geen idee hoe je een verhaal over je professioneel parcours uitschrijft? Laat je interviewen door een professional. Een profiel van een journalist graaft tot de essentie naar boven komt. Een meester in content weet er zelfs leuke quotes uit te halen die je doorheen je website kan gebruiken.

Eerlijkheid boven alles

Blijf vooral jezelf. Blijf bij je eigen waarden en normen. Vergeet hypes en trends als het over je eigen verhaal gaat.

Een voorbeeld: Ben je nog niet 100% duurzaam bezig. No stress. Stuur alleen geen berichten uit als ‘Wij zijn een duurzame en ecologische onderneming’. Verspreid liever berichten in deze toon ‘We zijn goed op weg om in 2021 voor 99% duurzaam te handelen’. Eerlijkheid siert.

It is better to fail in originality than to succeed in imitation.

Tip 2: Richt je tot de juiste mensen

Wil je uren praten over technische processen of wettelijke details. Dan zijn rondhuppelende tieners aan het shopping center waarschijnlijk niet jouw doelpubliek. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar richt je tot een audience die jouw content meeneemt op de trein of leest op het werk.

Image result for gapen

Stem ook je tone-of-voice af op je doelgroep. Tutoyeren of vousvoyeren? Eenvoudige terminologie of hard core vakjargon? Maakt niet uit. Zolang je maar rekening houdt met wat je doelgroep wil lezen. Pssst, wees ook consistent.

Hoe bepaal je nu het juiste doelpubliek?

Haal rapportages uit tools zoals Google Analytics, Hotjar… Wie heeft geklikt? Dat wil jij natuurlijk weten.

  • Hoe oud zijn ze?
  • Wat zijn hun interesses?
  • Welke topics houden hun bezig?

Praat ook met je salesteam. Zij hebben inzichten die je online niet altijd kan vinden.

Tip 3: schakel je ambassadeurs in om jouw verhaal te delen

Een carrièreverhaal delen op LinkedIn werkt altijd. Misschien wordt je verhaal gedeeld. Moedig tevreden werknemers ook aan om over hun ervaringen te spreken. Hoe meer stemmen, hoe meer geloofwaardigheid.

Kettingreactie

Elke ambassadeur heeft een reikwijdte van een heel ander netwerk. Je content wordt exponentieel met de wereld gedeeld als je mensen weet te enthousiasmeren om jouw content te delen.

Draag je topfans op handen.

Image result for ambassadeurs

Have fun!