De Coronacrisis

Lieve lezer,
Beste overheid,

Ik ben bezorgd. In de eerste instantie voor mijn gezin, hun gezondheid, maar ook voor mezelf en andere ondernemers.

Burgers hamsteren, horecazaken moeten wekenlang sluiten, winkels missen omzet door in het weekend de deuren dicht te houden, zorgverleners draaien overuren, en nog meer slecht nieuws. We weten nog niet wanneer we de schurk, COVID-19 genaamd, kunnen verbannen uit onze samenleving. Er worden initiatieven opgestart, mooi! Alleen snap ik ze niet goed.

  • Treinen en bussen blijven rijden
  • De crèches blijven open
  • De scouts blijft samenkomen
  • Onderwijzers gaan werken in ‘gesloten scholen’ om hun vertrouwde leerlingen van een noodopvang te voorzien
  • Mensen ontmoeten elkaar in parken en laten kinderen uren klauteren op toestellen
  • Echtgenoot van partijvoorzitter organiseert een feestje in zijn koffiebar
  • Grootouders huppelen met hun kleinkinderen in Ikea rond
  • Bedrijfskantines blijven open terwijl horecazaken, groot en klein, moeten sluiten

Als digital storyteller ben ik altijd op zoek naar dé logica. Het moet kloppen. Consistentie en relevantie. Dat zijn 2 pijlers van content marketing. Ik mis ze in de maatregelen rond het Coronavirus.

We Are Legend of een scheet in een fles?

Er zijn twee kampen. Sommigen zien een Armageddon naderen terwijl anderen als domme koeien op een hoop staan te feesten. De Fransen betogen ‘op café gaan zit in onze cultuur gebakken’. Vlamingen steken de Nederlandse grens over om te shoppen. Hu? Hoe kan dat? Je voelt misschien al hoe ik er tegenover sta. Ik behoor tot kamp ‘blijf in uw kot’.

Blijf thuis!

Is thuiswerken de oplossing voor onze gezondheid? Absoluut. Dat weten we zeker. Zo redden we levens. De economie zal eronder lijden, jammer genoeg, maar da’s een betaalbare prijs voor de gezondheid van ons allemaal, niet? Beetje radicaal.. Sure, maar komaan. Dit is een tijd om zwart-wit te denken. Willen we ons sociaal leven in de weegschaal gooien als er dodelijke gevolgen zijn?

Ook freelancers zijn de pineut

Zelfs freelancers die telewerken als evident beschouwen, krabben in de haren. Onze klanten sluiten tijdelijk hun zaak of liggen niet langer wakker van onze freelance services. ‘Die nieuwe website kan wel wachten… eerst het welzijn van onze burgers bewaken’. Logisch ook. Ik kan die redenering alleen enthousiasmeren. Maar mag ik met dit artikel toch even aanhalen dat het Corinavirus ons allemaal raakt. Jong, oud, kinderen, ondernemers, zorgverleners… niemand blijft gespaard.

Mijn vraag

Welke initiatieven zijn er om de indirecte klappen van Corona op te vangen? Uitstel van voorafbetalingen, euhm… Uitstel is geen afstel é. Een belastingverlaging voor ondernemers in 2020 vind ik veel logischer. Campagnes voor freelancers, die remote werken, zou ook mooi meegenomen zijn. Het is maar een idee.

Soit… ik gooi mijn bezorgdheid online. Misschien krijg ik wel antwoord. Wat vind jij?