Kleurenblind? Dan wijzigen we de CSS.

Mijn handicap, kleurenblindheid

Een mankementje dat vaker voorkomt bij mannen dan bij vrouwen en afneemt in gradatie van ernst na de adolescentie. Zo omschrijven artsen kleurenblindheid. Ik moet een atypisch geval zijn, want als dertigjarige vrouw ben ik nog steeds niet in staat om cijfers af te leiden uit deze testen. Jij wel?

kleurenblind.jpg

Het lijkt bijna een superpower om een nummer (of teken?) te herkennen in de mysterieuze puntjes.

Denk niet dat mensen met kleurenblindheid enkel last hebben om rood en groen te zien. Nee nee, dan spreken we over Dalton, een variant op kleurenblindheid. Kleurenblindheid is veel complexer.

Ik word vaak geconfronteerd met websites en tools waar ‘mijn probleem’ voor een impasse zorgt. Meestal weet ik mijn plan te trekken. Ik kan de site inspecteren en achterhalen welke hex code er gebruikt wordt om zeker te zijn dat ik de juiste kleur te pakken heb. Maar wat als ik me in offline software begeef? Of in een cloud based platform of app waar ik moeilijker kan zoeken naar kleurencodes?

giphy-downsized (35).gif

Een klant met een oog voor mijn belemmering

Vorig jaar bracht Story Chief een tool op de markt zodat iedereen supereenvoudig content kan schrijven in functie van elk actueel kanaal. Na het publiceren van een artikel zijn alle channels ineens up-to-date in slechts enkele seconden. Best handig zo’n multichannel aanpak …

In een story kunnen meerder users bijdragen aan de content. Door middel van comments overlegt het team om het best mogelijke resultaat te verkrijgen. Ik botste echter op een issue. Ik kon niet zien welke comment voor welk onderdeel in de content bestemd was. De neutrale comments waren geel, terwijl de actieve comment lichtgroen kleurde. Het verschil was, volgens mij, te klein om ze van elkaar te onderscheiden.

De oplossing van Story Chief?

De CSS veranderen voor users met kleurenblindheid. Simpel. Er werd niet eens lang overlegd om deze issue van de baan te krijgen. In slechts 15 min werden mijn soortgenoten geholpen. Bedankt!

Best inspirerend zo’n team dat rekening houdt met elk type gebruiker.

Hou jij rekening met al jouw gebruikers? ūüėČ

Content dat geen blauwtje loopt

Mijn ervaring bij Aquafin

De laatste paar maanden heeft de hoofdrolspeler in schonere waterlopen, Aquafin, mij betrokken bij een project om de nieuwe website van verhalende en SEO vriendelijke content te voorzien. Waarom zou ik daar een blog over schrijven? Wel, ik ben op een essentieel gegeven gebotst dat ik graag wil belichten.

Van een website zoals aquafin.be zou je verwachten dat het kanaal louter bestaat om de burger te informeren. Waar zijn er werken? Wat doet Aquafin? Zijn er open vacatures? Dat soort zaken. Er valt niets te verkopen dus actie vragen lijkt initieel niet aan de orde. Als bezeten content beest probeer ik woord en beeld veel ruimer in te zetten.

Je kan perfect op een informerende website een tweerichtingsverkeer van idee√ęn neerpoten, mensen warm maken, aandrijven om ogen te openen en misschien zelf de connotatie met het brand anders belichten.

Enkele tips

  • Vraag je lezer of hij een product of concept bedacht heeft waar je eigen verhaal, direct of indirect, baat bij heeft. Deel the spotlight.
  • Evergreen content kan je breder toepassen, bijvoorbeeld informatie over de biotoop van een bever of ijsvogel kunnen perfect huizen op de website van Aquafin. Wie weet landt een zoekactie over de bever ook bij Aquafin.
  • Deel weetjes of meningen en vraag naar de bevindingen van je lezer. Vind jij trouwens dat fabrikanten plastiek moeten verbannen uit de productieketting om te voorkomen dat het in de natuur terecht komt?

Kortom, je wil de lezer niet alleen verplichte lectuur aanbieden. Aquafin is volledig mee en wil de burger ook enthousiasmeren, aanzetten tot iets nobel, namelijk bijdragen tot een schoner morgen.

Het groen DNA van Aquafin

Wist je dat Aquafin veel meer doet dan huishoudelijk afvalwater zuiveren?

Door de materie rondom zuivere waterlopen grondig door te nemen ben ik slimmer geworden.

giphy-downsized (30).gif

 

Wat heeft Aquafin mij geleerd?

  1. Microplastics zitten in belachelijk veel producten. Scrubs, tandpasta, schoonmaakproducten … Wees verstandig en vermijd de varianten die het zuiveringsproces onnodig intensief maken.
  2. Gemeenten kunnen beroep doen op Aquafin om mee te denken aan het inkleden van hun publieke ruimtes. Waarom? Om de toename van regen in te calculeren. Door de klimaatsveranderingen moeten bepaalde infrastructurele maatregelen genomen worden om het hemelwater duurzaam te slikken. Het water kan beter infiltreren in de bodem of bufferen in de beken.
  3. Veel fauna en flora hebben meer kansen om verder te ontwikkelen in een schone biotoop dankzij onze initiatieven.

 

 

Freelancer zijn heeft zijn voor- en nadelen

6 maanden later …

Zo’n half jaar geleden heb ik me aan een nieuw avontuur gewaagd. Ik wuifde de ‘zekerheid’ van een vaste job vaarwel en nam de beslissing om zelfstandig te worden. Iedereen die ik kon uithoren, heb ik om advies gevraagd. Zes boekhouders en tal van jonge ondernemers heb ik op de rooster gelegd om zoveel mogelijk¬†ondernemingsgerelateerde wijsheid te absorberen. Toen ik naar mijn man zijn mening vroeg antwoordde hij vertrouwend, ‘Ga ervoor.’ En zo hakte ik de knoop door. Me, myself and content marketing. Zo zou ik m’n werkdagen vullen.

Een weg als freelance content marketeer was niet per se de evidentie zelve. Mijn olijke dochter was nog maar vijf maanden oud, mijn leven als kersverse mama was behoorlijk hectisch en daarbovenop beschrijft de buitenwereld mijn vak vaak als ‘trendy en hip’ (‘tijdelijk’ versta ik daaronder). Dat zijn geen ingredi√ęnten voor een standvastig parcours, h√©?

En toch …

Vanuit de ideologie, Content marketing is meer dan het zorgvuldig kiezen van woorden. Het is een onderdeel van een bedrijfsidentiteit, wou ik kost wat kost klanten helpen om hun eigen verhaal met impact te brengen. Storytelling en content voorzien op het juiste moment, in een aanstekelijk kader en gebracht met dezelfde passie alsof de klant het zelf had gebracht, maakt me extreem ‘content’.

De meest inventieve en boeiende opdrachten zijn intussen tot bij mij geraakt. Vol trots en enthousiasme heb ik mij mogen inzetten voor klanten die durven geloven in mijn skills en goesting om hun project te verzorgen.

  • Story Chief –¬†¬†een baanbrekende content publisher tool met internationale vooruitzichten.
  • SumoCoders – een no nonsense bende geeks bezeten door code, Fork CMS en custom oplossingen bouwen.
  • Pepperminds – een bruisend marketingbureau dat enkel studenten inzet om face-to-face marketing te verzorgen voor een resem NGO klanten.
  • Exellys – Een IT recruteringsbureau vol ambitie om de juiste mensen aan de juiste partners voor te stellen.
  • Officient – een cloud based platform die alle HR administratie centraliseert en vereenvoudigt.
  • Cayman – een communicatiebureau dat niet rust voor ze een campagne gelanceerd hebben met positieve gedragsverandering als resultaat.
  • Ark – de pioniers in marketing automation en koplopers in de EU in het creatief benaderen van data driven campagnes.

Om eerlijk te zijn heb ik het mijn keuze om op eigen benen te staan nog geen seconde beklaagd. De vrijheid, de high level vereisten en de voldoening om effectief te helpen zijn onevenaarbaar. Ik heb bovendien veel meer werkzekerheid dan voorheen. Een baas beslist of je nog in dienst mag blijven, een zelfstandige zorgt zelf voor opdrachten.

Alleen rozengeur, nope …

Je eigen boontjes doppen heeft een keerzijde. De clich√© ‘het druk hebben is een luxeprobleem’ klopt. Een zelfstandige mag nooit klagen over drukke werkdagen. Durven afwijzen, wanneer er geen gaatje in de planning zit, is de boodschap. Burn-outs zijn geen lachertje. Bovendien is creativiteit vaak het eerste slachtoffer van een volgepropte agenda. So no thank you …

De drukte doet me weinig, maar wat ik in het bijzonder mis zijn de korte gesprekjes onder collega’s.¬†¬†Eens je freelancer bent, tikt de meter van zodra je laptop is opgestart, dus het zou best lomp kunnen overkomen wanneer je je permitteert om met de opdrachtgever over koetjes en kalfjes te praten tijdens de werkuren.

Bij sommige opdrachten is mijn aanwezigheid niet eens vereist en kan ik thuis vlijtig aan de slag. Tijdens die dagen heb ik Marron, mijn trouwe viervoeter, om me gezelschap te houden.

marron

 

Online wannabees zijn als etters op de speelplaats

Ben jij lid van een online community of hub? Tof √©, zo verbonden zijn met iedereen die dezelfde interesses heeft of gespecialiseerd is in hetzelfde vakgebied? Zit je met een issue over een specialisatie binnen jouw domein? Gooi het even in de groep en de antwoorden, suggesties en comments vliegen je rond de oren. Nice …

’t Is alleen niet altijd rozengeur en maneschijn in zo’n ‘boite van expertise’.¬†Ik schets even…

Ikzelf volg groepen over content management en digital marketing. Waarom? Als freelancer mag ik het nooit horen donderen in Keulen wanneer er over nieuwe trends gesproken wordt. Los daarvan ben ik ook oprecht ge√Įnteresseerd in de oplossingen die bepaalde vraagstukken opleveren. Bovendien leer je interessante personages kennen via de channels. Netwerking is nooit pass√©.

Onlangs zat ik zelf vast met een vraagstuk:

‘Zal de komSt van GDPR de cookie policy be√Įnvloeden?’

Online vond ik verschillende onvolledige antwoorden, dus ik besloot de hulplijn van een forum in te roepen. De reacties stroomden binnen. Klinkt nog allemaal goed é? Toch niet.

Sommige marketeers laten zich liever eens gelden door een suffe opmerking in het midden te gooien en gedragen zich als verwaande schoolkinderen op de speelplaats.

  • ‘Dat zal wel’
  • ‘Golden (rolling-eyes)’
  • ‘Ja. En nog geen klein beetje.’

Daar heeft niemand iets aan. Eens je op een professionele hub comments wil nalaten mag het wat constructiever. Of heb ik het mis?

giphy-downsized (11).gif

Zelf durf ik geen uitspraken maken over issues waar ik geen volledig antwoord op ken. Zwijgen is goud, denk ik dan.

Gelukkig zijn er hopen marketeers die de vraag concreet konden beantwoorden. Nieuwsgierig naar het meest volledige antwoord?

Hangt ervan af wat je met de verzamelde data doet. En of persoon hierdoor identificeerbaar is. Het is e-Privacy dat m.i. concreet zal vastleggen hoe je data verzamelt (dus ook cookie consent), en die is nog niet klaar. GDPR legt vooral vast hoe je met de verzamelde persoonsgegevens omgaat, hoe je ze beschermt, etc.

Kortom, ondanks de spelbrekers op de speelplaats, vind ik het bijwonen van zo’n hub nog steeds een meerwaarde voor digital professionals.

Hooked on Open Source

Open source technologie krijgt niet altijd de loofrede dat het verdient. Ik hoor nog te vaak dat open source geen maatwerk kan verrichten of te weinig inspeelt op de vragen van de klant. Intussen heb ik met Drupal, WordPress en Fork mogen werken. Hier zijn mijn bevindingen als voormalig project manager en content marketer.

Een netwerk van developers

Open source betekent dat iedereen, gedreven door code, kan bijdragen tot modules van het CMS om het elke dag te versterken met gemakkelijk te implementeren oplossingen voor digitale vragen van de klant.

Er wordt als het ware een community gevormd rond een product om de kwaliteit en de effici√ęntie te verhogen.¬†

Developers van over de hele wereld hebben de kans om een indruk achter te laten. Ze bouwen verder aan een CMS van hun keuze dat op bepaalde momenten niet voldoet aan de vereisten van een opdrachtgever. Als project manager heb ik gezien dat de klant vaak atypische verwachtingen heeft. Custom development is in sommige gevallen de enige optie.

Zij kunnen het weten

Php developers staan op de eerste rij wanneer ze merken dat een standaardoplossing niet voldoet. Dan kraken ze hun vingers, schenken nog een kop koffie en bouwen eigenhandig een module die wel voldoet. Standaard modules zijn dus heus niet de enige manier om een product op te leveren. Ik heb in mijn tijd al de zotste custom code gezien in open source technologie. Het resultaat is indrukwekkend. De klant is geholpen en de community wordt alweer versterkt door een module met specifieke doeleinden.

Het kostenplaatje

Wanneer standaardmodules voor het rapen liggen, betaalt de opdrachtgever logischerwijs een pak minder.

Integraties zijn een makkie

Nog een groot voordeel van een open source CMS is de eenvoud om andere software te verankeren met de website. De API’s zijn super easy en bieden tal van mogelijkheden om zoveel mogelijk voor geautomatiseerde processen te gaan.

giphy-downsized.gif

Werken in Open Source als content marketer

Tijdens een analysefase zie ik een resem teksten, beelden en algemene structuur die voor verbetering vatbaar zijn. Er zijn twee mogelijkheden om mijn suggesties voor optimalisatie in de praktijk om te zetten.

Ik noteer alles in platte teksten met referenties naar de URL of ik werk rechtstreeks in het CMS van de klant. De opdrachtgever kan gerust een preview omgeving opzetten of me rechtstreeks laten werken in de live omgeving (of productie omgeving). Wanneer ik in een CMS ook eigenhandig de teksten kan optimaliseren, werkt het een stuk vlotter. Het zijn toegankelijke gebruiksvriendelijke omgevingen waar een ervaren profiel geen moeite mee heeft. De klant hoeft bovendien geen tijd meer vrij te maken om de herwerkte content zelf te implementeren. Kortom, ik kom, ik herschrijf en ik volg verder op.

Content marketing is geen hype

Content marketing wordt haastig in de mond genomen. Sinds de algoritmes van zoekmachines meer gewicht leggen op relevante content dan op het aantal publieke pagina’s en link building, schiet zowat elke copywriter als digital marketer in actie. Plots is iedereen highly skilled in content marketing… Well sorry to say but I have my doubts.

giphy-downsized (12).gif

Hoe kan je, naar mijn bescheiden mening, the real deal onderscheiden van de eendagsvliegen, m.a.w….

Wat is het verschil tussen een real deal en een wannabe?

  1. Een voortraject is een must. Een kenner vraagt altijd naar cijfers en bevindingen om de situatie concreet voor te stellen. Wat zijn succesverhalen én misschien nog belangrijker, waar is men vroeger de mist in gegaan?
  2. Diepgaande vragen stellen hoort erbij. Om krachtige content te schrijven moet je de biotoop van de klant vanbinnen en vanbuiten kennen.
  3. De eerste 15min van een kennismakingsgesprek kunnen er onmogelijk oplossingen op tafel liggen. Is dat wel het geval? Dan word je gepaaid met goedkope tips and tricks.
  4. Zonder evaluatie na oplevering, is er geen sprake van duurzame content. Content marketing is geen pleister op een wonde, maar een langdurig proces van optimalisatie en fine-tuning. Een content marketer die later nooit incheckt is not for real.
  5. Technische skills zijn geen overbodige luxe voor een content expert. Een profiel inschakelen die niet weet hoe een website en algoritmes werken of de analytics erachter, is zoals een blinde matroos vertrouwen om het stuur van jouw luxejacht over te nemen. Knowledge in allround digital marketing is key!

giphy-downsized (13).gif

Good luck!