Content, SEO en UX voor Aquafin

“Iedereen wil genieten, sporten en wonen langs zuiver water.”

Aquafin

Over Aquafin

Aquafin werkt hard aan propere waterlopen in Vlaanderen en voert grondig onderzoek naar duurzame manieren om water te (her)gebruiken.

Huishoudelijk afvalwater hoort niet in de beek. Bepaalde diersoorten konden we, voor de ingrepen van Aquafin, niet meer bespeuren langs en in Vlaamse wateren. Door de zuiveringsinstallaties van Aquafin wordt huishoudelijk afvalwater gezuiverd om het daarna naar de beken te leiden. Goed nieuws voor de natuur, voor ons en onze kinderen. Aquafin zorgt voor proper water voor mens en dier.

We hebben ook te maken met warmere zomers en nattere winters. Wateroverlast is een actueel probleem. Om ervoor te zorgen dat het water naar de juiste plaatsen leidt, maakt Aquafin hemelwaterplannen voor gemeenten.

Mijn opdracht

The Reference heeft in 2018 een Drupal 8 website gebouwd waarin Aquafin het hele verhaal rond waterzuivering, opdrachten voor aannemers, communicatie rond werken in de buurt en nog veel meer kwijt kon. Ongeveer 8000 pagina’s moesten huizen onder het CMS. Da’s niet weinig…

Ik kwam ter plaatsen om de content van de oude website naar de nieuwe website te migreren. De SEO en UX zat echter niet goed… Een content marketeer voert ook nooit apenwerk uit. Mijn opdracht al snel uitgebreid. Aquafin stond zeer open voor mijn suggesties en koos bewust voor kwaliteit. We zijn voor een totale upgrade gegaan, ook inhoudelijk. Storytelling, SEO, UX en structureel opbouwen van de content in CMS waren mijn bezigheden. Just my cup of tea…

Mijn meerwaarde

Aan de hand van een scrum werkwijze verdeelden we alle taken om de content gaps zo goed en logisch mogelijk op te vullen.

Ik was ook een spilfiguur tussen het communicatieteam van Aquafin en het developmentteam bij The Reference. Mijn profiel, met de nodige projectmanagement skills, kon de wensen van de klant vertalen naar een technisch profiel en visa versa.

Het resultaat

  • Een gebruiksvriendelijke website …
  • … dat rekening houdt met diverse doelgroepen en de zoekmachine.
  • Een duidelijk verhaal – we willen allemaal propere waterlopen. Wat doen wij en wat kan jij doen?
  • Veeeeeeel content onder 1 dak, maar consistent en logisch gebracht.
  • Een tevreden klant.
  • Oh ja… door uitmuntend team work hebben kreeg de site een Drupal Splash Award. Woot woot..