Slimmer wonen met Niko

Ken je Niko? Natuurlijk wel… Kijk eens aan je muren. Hangen daar schakelaars en stopcontacten van Niko? De kans is groot. Niko is de marktleider voor switches and sockets, schakelmateriaal. Het Sint-Niklase bedrijf is al 100 jaar bezig met wooninnovatie.

Huisautomatisering is sinds enkele jaren ook hot topic. Niko heeft een missie om elke woning beter, slimmer, meer comfortabel, veiliger en gewoonweg innovatiever te maken.

Mijn opdracht bij Niko

De vraag kwam via het digital agency, The Reference. Niko had een content marketeer nodig met technische skills, projectmanagement skills en een gezond marketing buikgevoel om de noden van hun complexe markt te linken aan relevante content.

Uitvoerend werk SiteCore

Het CMS SiteCore kende ik uiteraard al. It was not my first rodeo. Er werd aan mij gevraagd om landing pages te maken conform aan de SEO spelregels. Easy peasy lemon squeezy.

Complexe contentstrategie

A walk in the park? Jazeker. Alles liep van een leien dakje… toch bijna alles. De contentstrategie… eeuh.. niet echt.

Enkele uitdagingen:

Obstakel 1 – de doelgroepbepaling zat niet goed
De website bevatte enkel, of toch voornamelijk, content voor de professional, de installateur. Technisch stuff waar de eindgebruiker niets aan had. Als de gezinsmens naar de site surfte om te kuieren door alle oplossingen die Niko te bieden had, kwam er weinig relevante content naar boven. De leek wist niet wat Niko deed en kon het ook niet achterhalen via de website. Bummer..

Obstakel 2 – Customer Journey werd vergeten
Ten gevolge van obstakel 1 werd er geen rekening gehouden met een customer journey. De user had een introductie nodig. Het kan nooit kwaad om jezelf even voor te stellen op cruciale plaatsen. Niko mag dan wel marktleider zijn in het maken van schakelmateriaal, de domotica-associatie is nog niet bij iedereen gemaakt. Awareness en uitgesproken conversie waren eveneens zoek op de website. Geen makkie, want Niko verkoopt tot op heden niet rechtstreeks aan eindgebruikers.

Obstakel 3 – geen eenduidige contentstructuur
Er werd nooit een duidelijke werkwijze en contentstructuur afgesproken. Tal van content editors hebben hun input geleverd met als resultaat, een labyrint van pagina’s, redirects en content chaos. Een eenduidige contentstructuur is immens belangrijk. Elke pagina hoort aan een stabiele kapstok te hangen. De breadcrumb en de navigatie binnen de site lijdt onder chaos in de backend. Dat brengt de UX, SEO en de geloofwaardigheid van je verhaal in gevaar.

Slimme koppen

De chaotische website was absoluut geen representatie van het talent bij Niko. Er lopen behoorlijke knappe koppen rond bij de Sint-Niklase reus. Ik zag primeurpresentaties van producten die mijn mond deden openvallen. Ook het talent op de communicatie-afdeling was crazy. Jonge mensen met hopen ambities en bakken talent. Daarop kan een content marketeer bouwen…

Mijn meerwaarde

De klant kreeg niet alleen een positief ingesteld loslopend geweld op de werkvloer, maar ook een frisse blik op lopende zaken. Het is vaak niet evident om pijnpunten te zien als je er elke dag zo dicht op zit. Sommige collega’s wisten ook wat er fout zat, maar zagen geen beginnen aan de oplossing. Elke, contentbeest, to the rescue…

Als mama van 2 kleintjes, ben ik wel wat gezonde chaos gewoon. Een zootje opruimen doe ik elke dag… Content opruimen is niet anders. Ervaring genoeg in dat department. Rustig blijven in stressvolle situaties was een absolute must. Prioriteiten opsommen en concrete actieplannen ontwerpen waren de eerste stappen in de goede richting.

Het resultaat

  • De klant kreeg een duidelijk overzicht van de prioriteiten.
  • Er was voortaan een contentkapstok, opgesteld aan de hand van de pijlers en missie van Niko.
  • De contentstructuur was flexibel en toch consistent om alle toekomstige pagina’s onder te plaatsen.