Te veel focus op zelfpromotie is dodelijk voor je contentmarketingstrategie
Ik durf te wedden dat je meteen een bedrijf in gedachten hebt. Die kijk-naar-mij-kijk-naar-mij-bedrijven. Je hebt ze waarschijnlijk al verborgen op je sociale media feeds en je raadt ze zelden aan wanneer iemand op zoek is naar gerelateerde expertise. Ze zijn de aandachtszoekers van contentmarketing.
Hoewel contentmarketing natuurlijk moet bijdragen aan je bedrijfsdoelen, werkt te veel promotie vaak juist tegendraads. Sterker nog, het kan zelfs schadelijk zijn.
Mensen komen naar jouw content om waardevolle informatie te vinden, niet om overspoeld te worden met verkooppraatjes. Betrap je jezelf hier wel eens op? Hier zijn enkele tips om dat te voorkomen.
Sell me this pen
Het is een oude truc, maar nog steeds behoorlijk effectief. Een salesexperttest verkoopvaardigheden soms met de bekende vraag: "Verkoop me deze pen."
Sommige kandidaten beginnen meteen over de pen zelf: de kleuren, de toepassingen, misschien zelfs hoe luxe hij is.
Maar waar de experts echt naar kijken, is de connectie met de potentiële koper. Dus in plaats van direct te vertellen hoe geweldig jouw pen is, stel je liever een vraag als: "Hoe lang ben je al op zoek naar een pen?" of "Wat zoek je in een goede pen?"
Zie je het verschil? Zo verkoop je niet zomaar een pen, maar maak je een connectie.
Tip 1: richt je op het bieden van waarde voor je publiek in plaats van directe promotie van je producten of diensten.
De 80/20 regel
Ik hoor de sales al schreeuwen om de hoek. "Maar hoe kunnen we dan verkopen? Ze moeten toch de weg vinden naar ons product of dienst? Typisch die storytellers. Die denken dat de leads uit de lucht vallen."
Natuurlijk mag je verwijzen naar je website, een contactpersoon of een winkel maar je kan kopen. Logisch! Maar communicatie mag niet overheersen.
Gebruik bijvoorbeeld de 80/20-regel: 80% van je verhalen moet over je publiek gaan, hun verhalen, hun struggles en de andere 20% kan je je eigen verhaal brengen.
Tip 2: zorg voor een balans tussen educatieve en promotionele content. 80% van je content moet waardevol en educatief zijn, 20% kan promotioneel zijn.
Wat zijn de issues van je publiek?
Je kunt niet echt weten wat je klant nodig heeft als je ze niet actief bevraagt. Laatst sprak ik een marketeer bij het hoofdkantoor van AS Adventures, een getalenteerde vrouw met veel ervaring.
Zij maakt er een gewoonte van om minstens twee keer per jaar, en vaker als ze de kans krijgt, een dag in de winkel mee te draaien. Op die manier krijgt ze direct inzicht in wat haar klanten zoeken en hoe ze winkelen. Ze observeert hun koopgedrag en luistert naar hun vragen.
Bijvoorbeeld, klanten die een skivakantie plannen of hiketochten organiseren, hebben vaak moeite om de juiste spullen en reisadviezen te combineren. In zo'n situatie is een beetje begeleiding ontzettend waardevol voor zowel de klant als de winkel.
Tip 3: vraag je klanten naar hun problemen en frustraties. Dit kan onverwachte deuren openen naar kansen voor zowel je contentstrategie als je business in het algemeen.
Wil je ondersteuning bij je contentstrategie en contentmarketing? Da's minder dan 20% van deze content. ;)