Straight Content
"Verhalen kunnen de wereld veranderen" - Elke Lenders

Waarom je Balade (even) niet in de rekken vindt

Mijn man vertelde me onlangs iets wat onbenullig lijkt, maar wanneer ik erbij stilstond, dacht ik: verdorie. Da's de zoveelste keer dat we met onze neuzen op de feiten gedrukt worden. Nu vraag je je natuurlijk af. Hu? Wat was het? "Er is geen Balade meer in de winkel", zei mijn man.

Naar verluidt kent deze romige boter veel liefhebbers. Mensen vragen bewust naar de vlootjes van Balade om hun ochtend gesmeerd te laten verlopen (jawel, dat was een woordspeling). Maar... waarom is er geen Balade meer in de winkel? Crisis? Gebrek aan personeel? Nee, de productie werd getroffen door ernstige waterschade. In het kort: out door het klimaat.

Dit zeer tastbare voorbeeld zou ons moeten aanzetten om stil te staan bij de impact van onze hebberige gewoontes. Toch?
Een kettingreactie vol microgevolgen
Balade communiceert op hun site:
"Onze productiesite in Goé werd zwaar getroffen door de uitzonderlijke overstromingen die België meemaakte. Sommige van onze Balade referenties die geproduceerd worden op onze site zullen tijdelijk niet beschikbaar zijn."

Zwaar getroffen. Blijft dat niet even hangen? Ik krijg er kippenvel van.

De beelden van overgelopen straten, vernielde huizen, geruïneerde bedrijven en verminkte scholen blijven op ons netvlies geplakt. De beelden van een droevige chef Wout Bru "Hoe kan ik nu nog sterrengerechtjes maken?" baarde me minder zorgen. De duizenden getroffen gezinnen daarentegen, daar gaat mijn hart naar uit. Zij hebben aan den lijve gevoeld wat het klimaat met ons doet.
Heer en meester te rijk
Sinds de opkomst van onze industrieën zijn we heer en meester over dit rijk. Of dat dachten we. De inwoners langs de Maas hebben gezien hoe snel het ons kan ontnomen worden. Hun kinderen gaan niet langer naar een veilige, goed verwarmde school. Hun kleren zijn afkomstig van donaties en herinneringen zijn niet langer gedocumenteerd in prachtige foto-albums, maar worden opgerakeld door verhalen langs een knetterend kampvuur. En dit is niet de eerste keer dat we op deze manier getroffen worden. Het zal ook niet de laatste keer zijn.

Ver van mijn droog bed?

In andere delen van de wereld denken we misschien "wij zitten hier goed", maar nee. Er volgen nog meer golven van verwoesting. Het botervlootje van Balade is dan het minste van je zorgen.

Enkele concrete cijfers:
  • In 2020 en 2018 vonden er een recordaantal natuurrampen plaats.
  • We telden een recordaantal van 55 miljoen intern ontheemden in 2020.
  • Geweld was in 2020 "slechts" verantwoordelijk voor minder dan 10 miljoen vluchtbewegingen. Natuurcatastrofes leidden daarentegen tot bijna 31 miljoen verdrijvingen in eigen land.
  • In een rapport uit oktober 2020 heeft de United Nations Office for Disaster Risk Reduction (UNDRR) het aantal natuurrampen in het tijdvak 1980-1999 vergeleken met die uit het tijdvak 2000-2019. Wat blijkt, het aantal natuurrampen is bijna verdubbeld.
Een ramp voor onze viervoeters
Wist je trouwens dat dieren niet geëvacueerd worden? Honden, katten, konijnen, kippen, varkens, paarden en nog meer zoogdieren werden noodgedwongen aan hun lot overgelaten.

De biodiversiteit heeft ook klappen gekregen. In nu.nl lees ik het volgende:

"Miljoenen insecten en bodemdieren zijn in de afgelopen week gedood door het hoogwater in Limburg. Dat zegt ecoloog Piet Verdonschot. Ook zoogdieren en jonge weidevogels zijn flink getroffen. Jaap Dirkmaat, directeur van de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap (VNC), schat dat er duizenden grotere dieren zijn omgekomen. "Het kan jaren duren voordat de natuur hersteld is."
De oplossing voor klimaatsveranderingen: een mindshift
Ik zit geregeld aan tafel met mensen die niet per se wakker liggen van klimaatveranderingen. Het zijn vaak ondernemers die vooral bezig zijn met de overleving van hun onderneming.

Winst, productieve werknemers en tevreden klanten staan op de agenda. Initiatieven voor een duurzamer ecosysteem? Groene energie? Minder uitstoot zonder daarvoor vergoed te worden met subsidies? Nope… geen interesse. In sommige gevallen lacht de topondernemer mijn vragen weg. "Je moet toch overleg plegen? Je moet hierover onderhandelen!" Euhm… Onderhandelen over wat?

Net voor we beslisten de slavernij en de doodstraf als inhumaan te beschouwen, werd er ook massaal gediscussieerd. Kijken we nu ook niet terug op die periode alsof de mensheid een bende idioten waren? Het gebrek aan inleving en initiatieven om duurzamer te leven, om de biodiversiteit te ondersteunen, om planet boven profit te zetten, vinden ikzelf en een heleboel activisten even banaal als slavernij. Oe, hier ga ik me niet populair mee maken, maar fuck it.
Langetermijndenken is cruciaal
Als ik vraag: "wat doe jij om over 10 jaar nog in de running te zijn? Binnenkort gaan je klanten als stakeholders optreden. Ze gaan je product afmaken wanneer je duurzame principes niet even zwaar laat doorwegen als de profit in je portemonnee."

Het antwoord op deze vraag is soms verontrustend. "We zijn al groen genoeg" of "Hou jij maar eens 500 medewerkers aan het werk en laten we dan nog eens praten". Terecht. Ik heb geen idee hoe het is om 500 mensen aan een loon te helpen. Dat moet behoorlijk wat verantwoordelijkheid met zich meebrengen. Akkoord. Maar wat gaat dit type ondernemers doen wanneer er geen klanten meer zijn om producten af te nemen? Gaan die 500 mensen niet systematisch verdwijnen uit die werkplek?
Stel jezelf de juiste vragen
Het is (verdomme) nodig om een langetermijnvisie te ontwikkelen. Stel jezelf als ondernemer, als visionair, de vraag: hoe wendbaar is mijn onderneming? Hoe kan de stem van mijn klant én de planeet het draagvlak vormen van mijn beslissingen? Hoe kan mijn onderneming standhouden terwijl ik beslissingen neem richting een duurzame toekomst?

Dat vraagt lef, ballen en een serieuze portie inlevingsvermogen. Maar als pionier heb je een streepje voor wanneer de concurrentie je binnen 5 jaar noodgedwongen moet bijbenen. Want de duurzame trend wordt de norm, dat beloof ik je.

Intussen hoop ik dat we snel terug kunnen genieten van een heerlijke portie Balade op ons vers brood.
Benieuwd naar meer duurzame artikels? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Nog meer stuff om te lezen

    Koffie drinken?
    Soja latte, mmmm!
    +32 472 23 24 35
    elke@straightcontent.be
    Evergem / Gent
    Share - like - comment
    Made on
    Tilda