``` gtag('consent', 'default', { 'ad_storage': 'denied', 'ad_user_data': 'denied', 'ad_personalization': 'denied', 'analytics_storage': 'denied' });
Straight Content
"Verhalen kunnen de wereld veranderen" - Elke Lenders
Waar vinden we betrouwbare informatie over het klimaat en het milieu?
Op social media moet je niet zijn om positieve vibes op te vangen. Lees maar eens de commentaren van een artikel op HLN.be of groepen zoals 'Ge zijt van huppeldepup en ge…'

De felle, haatdragende en onwetende reacties die je daar kan plukken, geven de mensheid een zeer donker karakter. Jawel, ik durf het zeggen: de mensen die actief commentaar geven op opiniestukken, zijn niet altijd de slimsten.

'Covid is een complot van de rijkaards.'
'Voer geboortebeperking in om de wereld te redden.'

Om maar te zwijgen over de talloze taalfouten. Mocht ik een euro krijgen voor elke dt-fout op Facebook, dan kon ik Elon Musk uitkopen. Op SoMe is het soms ronduit triestig.

Maar waar ik naartoe wil, is dat klimatologische kwesties ook in die pit van rommel belanden en verdwijnen in een smog van banaliteit.
Social media en newsfeeds
Toch bizar - maar misschien ook ronduit briljant - om die 'wall' een andere benaming te geven. Newsfeeds klinkt betrouwbaarder. Niet? Maar euhm, newsflash, er is geen écht ongecensureerd nieuws te vinden op de newsfeeds.

Het is entertainment dat af en toe de flair van nieuws weergeeft. Is entertainment minder belangrijk? Dat zeg ik zeker niet, maar noem het - by all means - geen betrouwbare bron om te weten hoe het met de wereld gaat.

'Het klimaat stabiliseert zich altijd.'
'Elektrische wagens zijn vervuilender dan mijnen naft.'


Jah, dat verschijnt dus allemaal voor de ogen van de massa. En wie kneedbaar is, loopt in de val.

'Ik heb eens ergens gelezen dat het klimaat helemaal geen issue is.'

'De vluchtelingen zijn een plaag. En als ze hun land niet kunnen bewerken naar behoren en daardoor honger lijden, is dat maar hun probleem. De foto's van een reportage bewijzen het.'


Waar halen mensen deze rubbish? Het is soms compleet van de pot gerukt. Maar je kan bullshit betrouwbaar verkopen als je het zo verkoopt. Gooi er wat beeldmateriaal en cijfers bij en hup, we zitten met reliable bullshit.

Mijn advies? Laat je vooral omringen door bronnen waar meerdere breinen hun bijdrage aan leveren.


De homo intellecticus
Wie ben ik om te oordelen over de intelligentie van een mens. Ik behoor niet tot de elite der hoogbegaafden, maar ik heb wel een oog voor zij die de wereld iets constructiefs bijbrengen.

Mijn netwerk is vandaag zo uitgebreid dat ik voor diverse topics bij experten kan aankloppen. Wetenschappers, klimatologen, chemici, ondernemers… Allemaal kalibers van de hoogste plank. En wat hebben die pioniers gemeen?

  • Ze beweren nooit het allemaal te weten. Zelfs na jaren specialisatie zijn ze zich bewust van de hoeveelheid research die nog onberispt is.
  • Genieën gaan op zoek naar verschillende bronnen om te staven.
  • Ze maken geen consensus aan de hand van talloze cijfers en analyses, maar nemen voorzichtige conclusies.
  • Briljante mensen zeggen behoorlijk weinig. Maar als ze iets delen met de wereld, sta ik telkens versteld.
De homo entertainus
In tegenstelling tot deze briljante menselijke figuur staat een ander uiterste. Ik heb het over de junkies voor likes op SoMe. De tornado voor de actualiteit! Deze persoon is niet geïnteresseerd in 'de waarheid', maar wil gewoon zoveel mogelijk exposure en visibiliteit door brutale en aanwezige statements te maken op sociale media.

Pas op, ik heb ook wat van dat DNA, hoor. Ik droom ook van een pagina waar duizenden volgers aan verbonden zijn. Sure… Ik ben niet heiliger dan de paus. Maar valsheden de wereld insturen? Daar trek ik de lijn.

PS: nobody is perfect!
Mijn punt is: als het over het klimaat gaat, is banaliseren uit den boze. Je mag stoefen over je laatste Instagramwaardige maaltijd, maar maak geen statements over de het klimaat alsof het vanzelf gaat overwaaien. Zeker wanneer je een imperium aan volgers hebt, kan je meer kwaad verrichten dan je denkt. (Geen haatmail, ajb)

Opinies zijn geen waarheden!
Jammer genoeg worden ze door een groot deel van de gebruikers als één beschouwd.

Wat wil ik daaraan doen? Je helpen aan de juiste bronnen. Wat je idee ook mag zijn, zorg ten minste dat je goed bent geïnformeerd. Scrol wat op de newsfeeds om de funfactor op te zoeken, maar lees ook de harde feiten.

Meet het IPCC

Het IPCC, International Panel for Climate Change, is een vertakking van de VN. Honderden wetenschappers dragen bij aan elk IPCC-rapport. En nog veel, véél meer beoordelen de wetenschappelijke studies en literatuur in elk rapport.

In het klimaatrapport van 2021 waren er bijvoorbeeld 234 auteurs van over de hele wereld. Zij beoordeelden samen meer dan 14.000 onderzoeken. Komaan! Da's toch indrukwekkend.

Ik vroeg één van de Communication Officers bij het IPCC, Katherine Leitzell, welk materiaal je het best eerst doorneemt. En dit is wat ze me adviseerde:

"It would make sense to start with the most recent report, the Working Group I Contribution to the IPCC Sixth Assessment Report, which came out in August 2021. This report covers all we know to date about the physical science of climate change.
Of course, this report, like all IPCC reports, is very long and detailed and in some places also very technical. If you're digging into climate change, you could check out some of the resources we have available that explain the concepts in an easier or shorter format:

Het klimaat op de kaart
Katherine Leitzell gaf me nog meer tips, zoals deze fijne bron om te verkennen: de interactieve atlas van het IPCC. Die kan je gebruiken om gegevens of waarnemingen van klimaatverandering en toekomstige projecties over de hele wereld en op regionaal niveau te bestuderen.

Wetenschappers zijn op dit moment aan het onderzoeken hoe ze deze data nog toegankelijker kunnen maken voor het grote publiek. Waarom? Om te vermijden dat de klimaatverandering geen ver-van-mijn-bedshow meer is.
Betrouwbare bronnen over het klimaat
Laat je omringen door voldoende meningen en voldoende expertise vooraleer je je over cruciale zaken een mening vormt. Luister, kijk, lees en ontvang informatie in alle bescheidenheid. Vermijd hokjesdenken, want niet alles is zwart-wit.

Zoals Mister Miyagi zou zeggen: "you cannot fill a cup that is already full".

Happy learning, people!
Eens praten over de expertise van jouw duurzame onderneming? Hoe kunnen we die toegankelijker maken?
Nog meer stuff om te lezen

    Koffie drinken?
    Soja latte, mmmm!
    +32 472 23 24 35
    elke@straightcontent.be
    Evergem / Gent
    Share - like - comment
    Made on
    Tilda