Straight Content
"Verhalen kunnen de wereld veranderen" - Elke Lenders
Geld of geluk als meetinstrument voor een onderneming?
Het bnp (bruto nationaal product) is volgens economen heilig. Het is een gouden kalf, geadoreerd door vele financieel onderbouwde profielen. Maar covert deze oubollige maatstaf de tendens om duurzamer te handelen en om te ondernemen volgens een langetermijnvisie?

Misschien ben ik te hard voor die goeie ouwe bnp. We hebben het ding nog nodig, maar mijn punt is: er ligt (vandaag) niets anders doorslaggevends in de weegschaal om een gezonde onderneming te onderscheiden van vervuilende moneymakers.
De happy index
Hoeveel gelukkige werknemers zijn er bij jou in dienst? Hoeveel langdurig zieken? Hoeveel initiatieven worden genomen om de veiligheid te garanderen? Welke meerwaarde biedt jouw onderneming aan de maatschappij, de natuur, het milieu? Ik kan zomaar doorgaan.

We moeten méér indexeren dan geld alleen. We moeten geluk en duurzaam handelen keihard in de weegschaal gooien.

En ja hoor, er zijn zeker frontrunners die op een andere manier zakendoen.
Welkom in 2030, Teamleader!
Ik zoom even in op een voorbeeld.

Teamleader organiseert jaarlijks een evenement om mensen dichter bij elkaar te brengen, Work Smarter. De CEO, Jeroen De Wit, gaf het startschot van het seminarie met een duidelijke boodschap: "Ondernemerschap is niet met uitsterven bedreigd."

Als ondernemer hoor ik dat graag natuurlijk. De sfeer zat meteen goed. Mooier nog was dat hij zijn eigen onderneming vervolgens niet bestoefte. Geen gunstige cijfers van zijn eigen vennootschap of bijzondere verwezenlijkingen waar we allemaal jaloers op moeten zijn. Nope.

Jeroen scheen de schijnwerper op een initiatief: Ondernemers voor Ondernemers, een non-profit organisatie die wereldwijde welvaart en voorspoed stimuleert.

Toen dacht ik, mocht ik ooit nog in dienst gaan werken (wat, let's face it, niet snel zal gebeuren), moet het voor zo'n type leider zijn. Iemand die zichzelf niet ziet als het centrum van de markt. Iemand die geen respect opeist, brullend als the Wolf of Wall Street, maar mensen benadert alsof ze een cruciaal deel uitmaken van de business. Want dat zijn ze ook.
Wendbaarheid van gezonde ondernemingen
Jeroen had het uiteraard ook even over the award winning pain is ass, Covid.

Hij motiveerde de aanwezigen om wendbaar te zijn, om voldoende vertrouwen te hebben in je eigen team, ook als ze remote werken. Én om te experimenteren met tools en manieren om ook vanop afstand dezelfde dynamiek te genereren als op kantoor. Terecht!

Teamleader had het binnen de 48 uur moeiteloos gefixt om meer dan 400 mensen vanop afstand productief en efficiënt aan het werk te houden. Ze waren er klaar voor, net door hun wendbare karakter.

Bedrijven waarin "de baas" nog gelooft dat we allemaal de was en de plas doen als we thuiswerken, stonden (en staan) veraf van het succes dat Teamleader op enkele uren op poten kon zetten.
Wat wil ik hiermee aantonen?
Gezonde ondernemingen denken in waarden die niet per se meetbaar zijn in geld. Vertrouwen hebben van je netwerk, talent in huis hebben, verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en de omgeving… Het zijn extreem beheerde kwaliteiten voor een onderneming.

Staan ze wel op de agenda van alle ondernemingen?

Hoe herken je een gelukkige onderneming?

Een onderneming die futureproof handelt, herken je van mijlenver.

  1. Het team is divers en er is weinig verloop (in- en uitstroom op de werkvloer)
  2. Er worden weinig tot geen harde targets opgelegd.
  3. Persoonlijk verlof nemen voor een ziek kind is nooit een probleem.
  4. De onderneming kan rekenen op tal van ambassadeurs om haar boodschap te verkondigen.
  5. Er wordt geïnvesteerd in groei, maar ook in de omgeving, kennis en goede doelen.
Storytelling: een organisch verhaal
Een logisch gevolg van good vibes, betrouwbaarheid én authentieke waarden, gebundeld in een krachtig verhaal, is gegarandeerd succes. Mix deze componenten en je hebt een recept waarmee je mensen oprecht kan warm maken voor je brand.

Vergeet die dure marketingcampagnes én dat sexy beeldmateriaal. Focus je heel even op de geluksfactor van je bedrijf. Zijn jouw mensen gelukkig en maak je door je product of dienst ook andere mensen blij? Ja?

Dan is de kans groot dat je overlevingskansen een pak hoger liggen dan de concullega's die de timesheets van hun personeel nauwgezet in de gaten houden.

Pssst… Wist je dat Netflix onbeperkt verlof toekent aan z'n mensen én een creditcard geeft voor onkosten? Er is nog maar één voorval geweest waarbij een medewerker een decadente trip maakte naar Dubai (geloof ik), zonder meerwaarde voor de onderneming. Voor de rest zijn de Netflix-mensen ethisch in sync, net omdat de touwtjes zo los zijn.
De voordelen om nu al een happy index op te zetten
  • Je brand awareness krijgt een boost
  • Meer lead generation of sales door een groter netwerk van ambassadeurs
  • Meer enthousiast talent meldt zich spontaan aan
  • Partners hangen hun karretje met volle overtuiging aan een onderneming met gelijkaardige duurzame doelstellingen
  • Je kan met trots vertellen aan je kinderen, vrienden en familie dat je als team een verschil maakt…

Probeer daar maar eens een prijs op te plakken.


Graag eens brainstormen over de happy index van je onderneming? Welke klanten denk je daarmee aan te trekken? En welk jong talent zal zich spontaan aanmelden?
Nog meer stuff om te lezen

Koffie drinken?
Soja latte, mmmm!
+32 472 23 24 35
elke@straightcontent.be
Evergem / Gent
Share - like - comment
Made on
Tilda