Straight Content
"Verhalen kunnen de wereld veranderen" - Elke Lenders

Greenwashing: niet proper voor je brand

Greenwashing is de luie en ondoordachte manier om aan storytelling te doen. Het wekt de verkeerde indruk en geeft misleidende informatie over hoe de producten van een bedrijf milieuvriendelijker zijn. Greenwashing is een ad hoc ingeving om consumenten te lokken en aan te zetten tot kopen.

Als digital storyteller erger ik mij mateloos aan deze kortetermijnvisie. Tijd om die de wereld uit te helpen. Hoe kan jij Greenwashers spotten en, meer nog, hoe kan je jouw professioneel netwerk aanzetten om niet in deze valkuil terecht te komen?
Meneertjes en mevrouwtjes Meer
Ze zijn een uitstervend ras, de meneertjes én mevrouwtjes Meer. Dat zijn ondernemers die enkel geïnteresseerd zijn in lead generation, sales en de overuren die nooit gecompenseerd worden.

"Ik wil 35% meer lead generation door een Adwords campagne."
"Geef mij tegen het einde van het jaar 40% leads via SEO."
"Kan je even een snelle campagne uitrollen, want we komen deze maand niet aan onze cijfers."

Ik ben zeker dat bepaalde lezers nu instemmend aan het knikken zijn. Newsflash… Deze uitspraken komen niet uit de mond van een 'nieuwe leider'. Het zijn statements gebaseerd op een verouderd businessmodel waarin groei enkel bestaat uit meer financiële middelen bekomen.


Het nieuwe ideaal

Nieuwe leiders houden rekening met een langetermijnvisie en stellen zich vragen zoals:
'Wat zijn onze waarden?'
'Wie is onze ideale klant?'
'Wat willen we structureel veranderen en verbeteren?'
'Welke oplossingen bieden we en hoe kunnen we zoveel mogelijk problemen oplossen?'
'Welk talent hebben we daarvoor nodig?'
...
Je voelt het. Een nieuwe leider is empathisch en vooruitstrevend door een andere definitie te geven aan WAARDE. Deze pioniers zijn bezig met gelukkige werknemers, producten met een uitgesproken toegevoegde waarde, storytelling… Mijn type klant.

Intussen moeten we de dinosaurussen nog paaien en ons alsnog een weg zien te banen door de stoffige businessstrategieën.

Wat doe je met zielloze targets?
Bewuste marketeers gaan lead generation niet per se uit de weg, maar zoeken wel een betrouwbare weg naar het ultieme doel van een target. Vaak stelt de marketeer zich de vraag 'Hoe kunnen we eruit springen? Hoe maken we ons aantrekkelijk?'

Dat op zich kan al zorgen voor een voorsprong ten opzichte van de concurrentie. Het antwoord op die vraag moet 100% authentiek zijn.

Targets zijn het resultaat van duurzame efforts en langetermijnambities. Ze zijn geen maandelijkse maatstaf om succes van falen te onderscheiden.


Papieren tijgers
Als een leider op een bepaald moment MVO-beleid uit de mouw schudt als unfair advantage, hoor je een red flag op te zetten.

Is die onderneming wel duurzaam? Staan er nog plastic bekers in de kantine of valt er wel elke week een collega uit met een burn-out? Ja? Dan mogen we in alle objectiviteit spreken van Greenwashing. Ga niet voor een papieren tijger en creëer een plan. Mijn advies: if you can't change the player, change the game.

Stel, je leider wil koste wat kost toch iets doen met duurzaam ondernemen als differentiator. Dan kan je als bewust marketeer aan een plan beginnen. Ik help een handje.


Deze argumenten kan je op tafel gooien om budget én tijd vrij te krijgen, wil je MVO-beleid als een USP op de kaart zetten:

  • Google pikt je in SEO pas op wanneer je over een bepaald topic zoals 'duurzaam ondernemen' voldoende te vertellen hebt. Of nog: 'Content trumps fancy campagnes.' Het helpt dus niet om één pagina te maken over jouw duurzaam DNA. Die content moet in alle facetten van je website terugkomen. Beeldmateriaal, Over ons, Contacteer ons... Overal moet een gebruiker een knipoog vinden naar jouw sustainable identity.
  • Engagement met een brand stijgt als je consistentie toepast en daardoor betrouwbaarheid uitstraalt. Dan moeten we ervoor zorgen dat real life ook matcht met onze beloftes van duurzaam handelen. Bijvoorbeeld: samenwerkingen aangaan met partners in vervuilende sectoren zijn moordend voor je duurzaam imago.
  • De eerste ambassadeurs zijn de eigen mensen binnen een bedrijf. Zet intern een MVO-actieplan op poten, zodat je eigen mensen steevast fan zijn van je brand. Organiseer een neighbourhood clean-up, voorzie meer vegetarische gerechten, werk aan wandelmeetings in plaats van te vergaderen in een airco meeting room…
  • Toon de resultaten van je efforts aan de hand van interne tevredenheid, KPI's op de site en op social media.

Profit-People-Planet

In de toekomst overleven zal niet eenvoudig zijn voor bedrijven die geen toegevoegde waarde bieden voor mens én planeet. Er is een duidelijke shift gaande bij ondernemingen die meer rapporteren over een sociale index, naast hun financieel verplichte cijfers. Er valt méér te vertellen over de gezondheid van een onderneming dan alleen het BNP.

Ondernemingen die zich klaarstomen voor de volgende 10 jaar, houden een balans in de gaten waarin Profit, People en Planet evenveel doorwegen. Vergeet de quick wins als je team de deadlines niet kan halen. Vergeet nieuwe productieprocessen die runnen op fossiele brandstoffen of de omgeving sterk vervuilen.

De consument staat kritisch ten opzichte van bedrijven met een negatieve impact op het klimaat. Probeer daarom niet alleen een antwoord te bieden op wat de markt wil, maar verdiep je ook in waar je als onderneming een verschil kan maken. Wees authentiek.


Wil je als bedrijf meer communiceren en handelen vanuit een bezorgde stem? Straight Content helpt je op weg, authentiek en duurzaam.
Nog meer stuff om te lezen

    Koffie drinken?
    Soja latte, mmmm!
    +32 472 23 24 35
    elke@straightcontent.be
    Evergem / Gent
    Share - like - comment
    Made on
    Tilda