``` gtag('consent', 'default', { 'ad_storage': 'denied', 'ad_user_data': 'denied', 'ad_personalization': 'denied', 'analytics_storage': 'denied' });
Straight Content
"Verhalen kunnen de wereld veranderen" - Elke Lenders
SEO-blunders die ik elke dag tegenkom
We hebben het even over SEO, Search Engine Optimization, een topic dat 100% marketinggerelateerd is. Ok, ok… Onze missie luidt dat verhalen de wereld kunnen veranderen én wij vertellen enkel verhalen over duurzame producten en diensten, maar…

Een groot deel van duurzame contentmarketing is kennis opdoen over je digitale omgeving. Voor je een nieuwe vesting koopt, verzamel je ook informatie over de buurt, de gemeente, de regelgeving etc. Toch? Hetzelfde geldt voor je digitale aanwezigheid.

Voor je content deelt met de wereld, hoor je eerst op de hoogte te zijn van de spelregels, regels zoals SEO.

Je kan, als onderneming, geen hoogstaande plaats innemen zonder de digitale regels te respecteren. Duurzame marketing betekent dus ook digitale kennis opdoen. In dit artikel wil ik het hebben over SEO als tool om meer visibiliteit te krijgen voor je verhaal. SEO is intussen geen vreemd fenomeen meer, maar wel nog steeds serieus onderschat.
SEO is afhankelijk van een goede CSS
Op elke pagina mag er maar één H1-titel zijn. Jawel eentje. Niet meer, niet minder. Die moet natuurlijk je voornaamste keywords bevatten. Aja! Da's jou misschien al lang duidelijk.

Onder die H1 mag je zoveel H2's en H3's gebruiken als je wenst. Daar staat geen limiet op.

Maar Google vindt het wel leuker wanneer je de navigatielogica toepast.
Hoezo, de navigatielogica moet kloppen
Eerst een H2, daaronder een H3, dan nog een H3, terug een H2, H3… De H2's zijn de overkoepelende titels voor de onderliggende H3's, zie je?

H1
> H2
>> H3
>> H3
> H2
> H2

Wat Google liever niet ziet, is:

H1
>>H3
>H2
>>H3
>H2
>H2
>>>H4
Een potje chaos dus.

Ik zie bij veel klanten dat bepaalde contentblokken anders gestyled zijn.
Headings moeten in elk contentblokje dezelfde styling hebben of je krijgt bizarre resultaten. De H3 in een rich content blokje mag niet anders gestyled zijn dan in een testimonial of quote blokje. Zo krijg je een kakofonie aan headingstijlen.

Een content editor is soms verplicht om inline styling (da's het manueel veranderen van bv. font grootte of kleur) te gebruiken om die inconsistenties handmatig recht te zetten. Dat kost je waardevolle SEO-punten.

Zorg ervoor dat afzonderlijke headings in verschillende componenten er juist hetzelfde uitzien.
Alt-text in de doofpot? Nooooo…
Het moet soms snel gaan. We hebben een goed idee. We schrijven dat idee vlug uit en sturen het naar de eindredactie. Het keert terug naar de webmaster en poef, de blog staat live. Maar euhm. Digitale content is meer dan enkel tekst.

Google houdt ook keihard rekening met de beelden - en video's - die je gebruikt.

Recap: wat is een alt-text?

Een stukje tekst dat gebruikt wordt om de zoekresultaten in Google images te matchen met jouw content. Tools voor slechtzienden maken ook gebruik van een alt-text om te beschrijven welke afbeeldingen er te zien zijn op je website.

In veel gevallen heeft een developer niet voorzien om de beelden vertaalbaar te maken. Da's eigenlijk al een eerste grote blunder. De alt-text moet vertaalbaar zijn, people! We willen niet enkel in het Nederlands vindbaar zijn of in het Engels. Je meta data is ook vertaalbaar, toch? Dus waarom de alt-text niet? Omwille van deze gemiste kans, steekt een content editor vaak geen tijd in het voorzien van een alt-text. What's the point. Wanneer er slechts één taal voorzien is, is de motivatie vaak zoek om de content voor beelden in te vullen.
Is de alt-text wel degelijk vertaalbaar? Dan zie ik nog enkele missers.
De vergissing die veel content editors maken:
  • Oh, we gaan daar gewoon het keyword inzetten en verder niets.
  • We laten het leeg, want er is geen tijd.
  • We kopiëren systematisch de naam van de afbeelding IMG-007.
Jammer, toch?

Het is inderdaad mooi meegenomen om het main keyword van je pagina te betrekken in je alt-text, maar enkel als dat logisch is.

Een voorbeeld:
'Schoorsteen' is niet zo contentvriendelijk.
'Schoorsteen in donkere baksteen' is beter.

'Vrouw'
'Vrouw met een stralend gebit, dankzij tandpasta van Brand X'
Doodlopende straatjes zijn luguber
Ga jij graag naar een winkel waar je plots niet meer verder kan? Je kuiert door de rayons en plots… niets meer. Moeilijk in te beelden, hé? Dat komt omdat geen enkele winkeluitbater wil dat je plots niet meer winkelt. Hetzelfde hoor je online te orkestreren.

Bij het lezen van een pagina hoor je zijstraatjes naar andere content te vinden én vooral: op het einde moet er een actiepunt staan, de kassa.

Internal linking en een sprekende call-to-action onderaan de pagina zijn kritisch voor je content.

  • Het vergroot de interactie met je site.
  • Het doet je bounce rate (= sessies zonder enige actie op de site) zakken.
  • Het zorgt voor meer leads.
  • En!! Telkens als een gebruiker de content via je eigen site bekijkt, trekt Google zijn conclusies… "Hmm… Misschien moet ik wel sitelinks gaan vertonen, want er valt meer te gebeuren op die site, naast de homepage."
Wat zijn sitelinks?
Suggesties van belangrijke pagina's, onder de homepage.

Opgelet wel: gebruik 'open in new window' als je links in je site gebruikt buiten je eigen domein. Anders denkt Google dat je gebruikers die site interessanter vinden dan de jouwe.
Heb je hulp nodig bij een SEO traject? Een opleiding voor je content editors? We helpen graag.
Nog meer stuff om te lezen

    Koffie drinken?
    Soja latte, mmmm!
    +32 472 23 24 35
    elke@straightcontent.be
    Evergem / Gent
    Share - like - comment
    Made on
    Tilda