Straight Content
"Verhalen kunnen de wereld veranderen" - Elke Lenders

Storytelling is goud waard

Ah, de avondspits met kleine kindjes. Druk, drukker, drukst. Boterhammen eten, pyjama's aantrekken, boekentas ontruimen en dan bedtijd. 'Nog een verhaaltje mama, toe ééééntje!', luidt het dan. Herkenbaar?

De honger van kinderen naar een goed verhaal voor het slapengaan is niet zo verschillend van wat je klanten verwachten tijdens hun contactpunten met jouw brand.
Een verhaal rond een merk verkoopt
Je leest het goed: een brand story verkoopt! Ik durf zelfs zeggen dat het soms beter verkoopt dan het opsommen van je USP's en de kwaliteit van het product. Kijk maar naar mijn secret business crush Tony's Chocolonely. Hun verhaal zorgt voor zoveel impact dat het product ijzersterk in de markt ligt.

Ze maken overheerlijke chocolade, jazeker, maar vooral het verhaal blijft mensen bij. Zo'n repen zijn niet alleen yummy for the tummy, maar ook ethisch verantwoord. We krijgen het gevoel dat we een maatschappelijk nut ondersteunen na onze aankoop. En die feelgoodaankoop is onbetaalbaar.

Het merk krijgt meer ambassadeurs, waardoor winkelketens volgen. Zo passeren er meer Tony's Chocolonelyrepen langs de scanners van de winkelketens. Logisch.

Samen maken we chocolade 100% slaafvrij, luidt hun slogan. Priceless!

Ook jouw verhaal moet uniek zijn, niet kopieerbaar zelfs

Iedereen verkoopt kwaliteit. Ik heb nog nooit gehoord dat een brand zich bewust wil koppelen aan schroot of brol. Start dus nooit vanuit een standpunt dat een koper vanzelfsprekend vindt. Dan wandelt de klant je winkeltje apathisch voorbij.

Boei je omgeving door een gevoel of missie te belichten in verteerbare communicatie. Niemand zit erop te wachten om ellenlange teksten te lezen over je missie en visie. Lord, no! Dat is voor grijze muizen. Voor de rest van onze kleurrijke bende pak je beter met iets concreets uit. Ga met enkele creatievelingen rond de tafel zitten en doe eens een out-of-the-box oefening.

  • Wil je de mensen raken?
  • Heb je een duidelijke visie, een DNA, een diepgewortelde ambitie?
  • Wil je als oplossing gelinkt worden aan een bepaald nut of doelstelling?
Zorg dan dat je een blijvende indruk achterlaat. Dat doe je niet door een eenvoudige mailcampagne uit te sturen of een sterk campagnebeeld te ontwerpen. Graaf dieper en werk aan de fundering. Schrijf een oprecht en onoverwinnelijk verhaal over je brand. Investeer in fotografie, in video, in copy en in tools die je verhaal kunnen ondersteunen.
Hoe breng je dan zo'n uniek verhaal?
Start vanuit je buikgevoel. Er moet een identiteit hangen rond je verhaal, iets waarmee je bepaalde groepen lokt als een magneet. Is je brand geboren vanuit een ergernis, een eureka-moment of een buitengewone expertise? Stel jezelf de vraag: 'Waarom kan alleen ík dit verhaal vertellen? Wat is mijn unieke insteek en wat maakt me zo anders?'

Voor Straight Content is dat bijvoorbeeld omdat ik oprecht geloof dat een verhaal de wereld kan veranderen. Het klimaat baart me zorgen. Terwijl experten en onderzoekers hun werk doen, vind ik het mijn plicht om mensen te informeren en te inspireren. Als ik een handvol enkelingen kan raken met artikels over Zero Waste of alternatieven voor fossiele brandstoffen, of over de vleesconsumptie verlagen... Nja, missie geslaagd!
Spring eruit!
Kwaliteit, duurzaamheid en een goede service vormen geen draagvlak voor een brand story. Dan stort je verhaal in van zodra er concurrenten op de loer liggen. Copy-Paste en klaar… Vind dat ene gen-deeltje dat jouw DNA onvergetelijk maakt, dan hangen je klanten aan je lippen!

Oh ja, misschien wil je wel een creatieve contentstrateeg onder de arm nemen? Een extern talent heeft vaak een frisse blik en een uitgesproken outside-in visie. Just saying… Koffie drinken?

Oh ja, misschien wil je wel een creatieve contentstrateeg onder de arm nemen? Een extern talent heeft vaak een frisse blik en een uitgesproken outside-in visie. Just saying…
Nog meer stuff om te lezen

Koffie drinken?
Soja latte, mmmm!
+32 472 23 24 35
elke@straightcontent.be
Evergem / Gent
Share - like - comment
Made on
Tilda