Straight Content
"Verhalen kunnen de wereld veranderen" - Elke Lenders
Contentmarketing omvat ook unieke beelden
Onze hersenen worden extra gestimuleerd door visuals. Dat weten we. Als we een artikel bekijken, zien we eerst de foto. Wanneer we een product screenen, trekt de foto van het object onze aandacht voor we naar de technische specificaties kijken. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Ewel, ja. Dat klopt. Dus waarom niet meer aandacht geven aan de beelden op je eigen website.

Of je nu een bedrijf runt, een blog hebt of een online portfolio beheert, het gebruik van authentieke, op maat gemaakte beelden voegt niet alleen een persoonlijk tintje toe, maar biedt ook talloze voordelen voor jouw online aanwezigheid. Laten we duiken in de wereld van eigen beelden en ontdekken waarom ze een absolute meerwaarde zijn voor elke website.
Stockbeelden zijn best oké
Ik ben zelf ook 'schuldig' aan het gebruik van stockbeelden. Unsplash bezoek ik wel vaker. En er is op zicht niets mis mee. Het is alleen niet echt origineel.

Iemand heeft de kans om net dezelfde beelden te selecteren. Oh een puzzelstukje of enkele handen die samenkomen om het concept 'teamspirit' te accentueren. Seen that 100 times already... Jammer, toch?

Waarom geen investering maken in eigen beelden?
Pssst... maar wissel gerust af met stockbeelden. Soms zijn de deadlines gewoon te kort.

Wat zijn de voordelen van doordacht beeldmateriaal

  1. Bereik sneller je doel om iets over te brengen
    Beelden kunnen complexe concepten en ideeën snel en duidelijk communiceren, vaak beter dan woorden alleen.
  2. Maak een emotionele connectie
    Beelden hebben vaak een emotioneel effect op mensen en kunnen een sterke band creëren tussen de kijker en de boodschap of het merk. Maak het wel niet té cliché. Huilende baby's, knuffelbeertjes... We hebben ze al 100 keer gezien. Tip: katten doen het opmerkelijk goed om een emotie over te brengen.
  3. Cognitieve ondersteuning
    Mensen onthouden visuele informatie beter dan tekstuele informatie. Doordacht beeldmateriaal kan daarom helpen om boodschappen beter te onthouden en te internaliseren. Ook voor je merkherkenning is een consistent beeldgebruik nuttig. Ze vormen een patroon in je communicatie.
  4. Beelden zijn universeel
    Beelden kunnen gemakkelijker worden begrepen door mensen van verschillende achtergronden en talen, waardoor ze een krachtig instrument zijn in communicatie op wereldwijde schaal.
  5. Maak jezelf uniek door je creativiteit
    In een wereld waarin veel informatie wordt gedeeld, kan doordacht beeldmateriaal helpen om zich te onderscheiden van de concurrentie en de aandacht van het publiek te trekken.
Eigen beeldmateriaal: hoe begin je daar nu zelf aan?
Eigen beeldmateriaal in eigen beheer? Sure. Dat kan perfect. Zorg wel dat je iemand in huis hebt die weet wat een belichtingsdriehoek is en hoe je het licht kan gebruiken, ook in grijze kantoren, om warmte te brengen.

Misschien ken je een hobbyfotograaf? Het is zeker de moeite waard om daarop terug te vallen. Natuurlijk kun je ook voor de professionele aanpak gaan, waarbij de kwaliteit wellicht meer gegarandeerd is.
Take your camera wherever you go
Beroep doen op een fotograaf
Het kost de wereld niet om je eigen professionele beelden te gebruiken.

Doe gerust beroep op een fotograaf!
Die komt een dagje fotograferen terwijl jij en je team in actie zijn. Werk een half dagje en geef een workshops tijdens de andere helft. Dat levert heel wat materiaal op om een eigen website te vullen.

Neem verschillende outfits mee en zo merkt geen kat dat de reeks op 1 dag is genomen.

Fotografie is de max

Sinds vorig jaar 2023, ga ikzelf vaak aan de slag met een camera. Ik volg een opleiding en weet intussen de basiskneepjes van het vak in beeld te brengen.

Het is al een avontuurlijke ontdekkingstocht geweest, waarbij ik geleerd heb hoe ik momenten vastleg en verhalen vertel door middel van beelden. Ik kijk ernaar uit om mijn skills verder te verfijnen en nog meer spannende ervaringen op te doen in de wereld van de fotografie!

Benieuwd naar het proces?
Wil je ook je bedrijf in een positief daglicht zetten? Of wil je nadenken over een duurzamer verhaal voor je bedrijf?
Nog meer stuff om te lezen

    Koffie drinken?
    Soja latte, mmmm!
    +32 472 23 24 35
    elke@straightcontent.be
    Evergem / Gent
    Share - like - comment
    Made on
    Tilda