Straight Content
"Verhalen kunnen de wereld veranderen" - Elke Lenders
Persona's bepalen: meerdere persoonlijkheden zijn niet altijd slecht
Hoe kan je zelf persona's maken voor je contentstrategie?
Heb jij al persona's gemaakt voor je contentstrategie of je beleidsstrategie? Of ben je niet tevreden met de huidige versie? Dan is deze blog iets voor jou. Veel agencies, en ik wijs niet met de vinger, vragen behoorlijk wat budget om persona's te maken. Da's eigenlijk niet altijd nodig. Ik leg je uit hoe je zelf aan de slag kan, terwijl je wat teambuilding kan doen met de collega's.

Heb je gebrek aan inspiratie of wil je meer inlevingsvermogen, by all means, betrek een agency. Het is geen taboe. Ik wil je alleen de tools geven om zelf aan de slag te gaan.
Wat is een persona?
Een persona is een passant in je winkel, virtueel of fysiek. Hij of zij komt langs met een missie en bagage. Je houdt deze fictieve personen in gedachten om je content te schrijven. Gaat persona Jan dat wel smaken?

Een persona is een bundel van persoonlijke en emotionele eigenschappen die een bepaald segment van je doelgroep belichaamt.

Idealiter heb je 3 à 6 persona's per onderneming.
Persona's maken, hoe beginnen?
Heb je altijd al eens in de huid willen kruipen van een ander? Is een acteercarrière aan je voorbij gegaan? Dan is dit je kans om dat goed te maken. Ga samen met je collega's, je team, aan de slag om in de huid van je ideale klanten te kruipen. Vergeet ook niet je niet-klanten.
De eerste stap is het definiëren van de bagage
Waarom begin ik in godsnaam met de geschiedenis van de persona? Wel, omdat dit de 'why' van je doelgroep omvat. We zijn wie we zijn door ons verleden. Klinkt diep, hé? Maar het is zo. Het heeft geen zin om je persona enkel op demografische factoren te bepalen. Daar geraak je niet ver mee.

Wat je hoort te boeien, zijn de frustraties en motieven van je doelgroep.

'Trapt het af wanneer de rij te lang is.'
'Komt niet meer terug wanneer het personeel onvriendelijk is.'
'Heeft ooit een slechte recensie geschreven, omdat er geen parkeerplaats was.'

Dat zijn voorbeelden van de bagage. We behandelen onze gebruikers online en onze klanten al te vaak als een leeg blad. Da's een grote vergissing. Elke onderneming heeft baat bij het analyseren van de bagage van z'n gebruikers of klanten. Ze vormen een roadmap van valkuilen.
"Personality is an unbroken series of successful gestures"
F. Scott Fitzgerald
De tweede stap: de missie van je persona
"Meer dan het verleden interesseert mij de toekomst, want daarin ben ik van plan te leven" - Albert Einstein

Interessante uitspraak, niet?
Ze klopt ook als een bus. We worden niet per se vrolijk van het verleden. We halen meer uit het heden en de toekomst.

Dat is wat een gebruiker of klant zo boeiend vindt.

Stel jezelf, of eerder je persona, volgende vragen:

  • Hoe zie jij jezelf over een maand, een jaar?
  • Wat zijn jouw idealen?
  • Welk nut wordt nu niet voldaan, maar wil je graag vervullen?
  • Wat spreekt je aan om aan een behoefte te voldoen?
  • Wat staat er in de weg om je doelen te behalen?
Dat, beste mensen, omvat de missie van je persona.
Laat je niet vangen
Jezelf verloochenen om te voldoen aan de eisen van je persona is zowat het minst duurzame wat je kan doen. Het is niet omdat je de oplossing kent, dat je die per se moet aanreiken.

Bouw vooral bruggen tussen jouw core business en de missie van je klant of gebruiker. Probeer geen nieuwe businesses uit te vinden als dat niet 100% in lijn ligt met je onderneming.
De derde stap: demografische informatie van je persona
Heb je de bagage en de missie vastgelegd? Dan pas is het logisch om over te gaan naar de demografische beschrijving.
  • Hoe heet je persona?
  • Welk gender?
  • Waar woont je persona?
  • Welke tone of voice zou het meest aanspreken?
  • Welke uiterlijke kenmerken heeft je persona?
Vergeet niet inclusief te denken. De wereld bestaat uit meer dan blonde huisvrouwen of mannen in de banksector. Wees je bewust van diversiteit.

Crystal Knows

Ken je Crystal Knows al?

Het is een gratis tooltje dat effectieve profielen in kaart kan brengen. Je kan deze scan gebruiken voor een pitch, een sollicitatiegesprek, maar ook voor het bepalen van je persona's.

Installeer de plug-in en scan de personen in je Gmail of via LinkedIn om hun karaktertrekken te achterhalen.

Heb je bijvoorbeeld ooit eens een klacht gehad van persoon x? Gebruik dan Crystal Knows om de bagage, de missie en de
demografische informatie van die persoon te achterhalen.
"I believe in equality for everyone, except reporters and photographers."
Mahatma Gandhi
Wist je dat we kunnen helpen bij het opzetten van workshops? Zo organiseren we vaak teambuildings om persona's vorm te geven.

Nog meer stuff om te lezen

    Koffie drinken?
    Soja latte, mmmm!
    +32 472 23 24 35
    elke@straightcontent.be
    Evergem / Gent
    Share - like - comment
    Made on
    Tilda