Straight Content
"Verhalen kunnen de wereld veranderen" - Elke Lenders

(Dure) websites zonder duurzame content… ai!

Ik vond onlangs een blog met gangbare bedragen om een website te laten bouwen. Zucht… De schrijver wees me op het feit dat content marketing nog steeds als 'overbodig' of 'nice to have' wordt beschouwd. Het ging om volgend statement:
"Hoeveel kost een website?
De meeste webdesigners die websites ontwerpen, ontwikkelen en lanceren een site tussen de € 2500 en € 10.000. Met behulp van de à la carte schattingen hierboven kunt u zien hoe snel elementen en functionaliteit zich optellen. Een andere manier om tot een prijs te komen is:
15% Planning
25% Ontwerp
40% Programmering
20% Project Management"
Wat een hoopje zever! Mijn ergernis is tweedelig
  1. Je kan gerust gemiddelde cijfers publiceren, maar plaats er de nodige kantlijnen bij.
    • Kies je voor open source, een theme (sjabloon)?
    • Of laat je alles custom bouwen?
      Deze prijzen liggen werelden uiteen.
      Tip: Praat met experten en vraag offertes op. Dat zijn je prijzen. (De duurste site waar ik aan gewerkt heb kostte meer dan 250 000 euro. Dan val je even omver als je je verwacht aan max 10 000 euro. Niet?)
  2. In die betreffende blog werd er niets gecommuniceerd over de kostprijs voor het invullen van die website. Alsof de lege doos belangrijk is en de content niet. Pleaaase…

Content marketing is onmisbaar

Een mooie glimmende nieuwe website is top! Maar de inhoud, de content, is minstens even belangrijk, belangrijker zelf. Ga maar eens luisteren bij een erkende SEO expert. Die zal het volmondig met me eens zijn.
"Het desginvoorstel was zo aantrekkelijk, maar we hebben het nu extreem moeilijk om het design te verwezenlijken met effectieve content. We voelen ons bedot."
Beeldgebruik, tekst en de compositie van je pagina kunnen een krachtig voorgesteld design volledig verknoeien. Het resultaat lijkt soms helemaal niets op de intentie. Dat is niet de schuld van de developer. Een content editor moet richtlijnen volgen om de website te vullen.

Heb je een brand guide? Deze is essentieel voor een content editor. De stijlregels doortrekken naar je site zorgt voor continuïteit en betrouwbaarheid naar je doelpubliek.

Tip: Investeer in nieuw beeldmateriaal en een SEO copywriter. Calculeer deze kost wanneer je overweegt om een nieuwe website te bouwen

Heb je echt een nieuwe site nodig?

Ik durf beweren dat niet alle oudere websites per se aan vervanging toe zijn. Soms kan een content marketeer met wat expertise wondermooie dingen maken. Deze checklist doorloop ik voor ik adviseer om de bestaande site gedag te zeggen.

  • Kunnen we met ander beeldmateriaal een mooie look and feel presenteren?
  • Wordt de huisstijl al consistent toegepast? Of komt de site chaotisch over door stijlbreuken?
  • Zijn de teksten SEO vriendelijk geschreven of kunnen we organisch meer bereik genereren?
  • Zijn de teksten snackable voor de lezers. Ellenlange teksten zijn niet aantrekkelijk. Kunnen we blokken teksten afbreken, herschrijven of visueel aantrekkelijker maken?

Wanneer heb je echt wel een nieuwe site nodig?

Vraag gerust een analyse bij een expert als je site…

  1. niet responsive is,
  2. hopen foute code bevat,
  3. geen ondersteuning meer biedt door het CMS zelf,
  4. onveilig is,
  5. of niet langer aansluit bij je nieuwe corporate branding of messaging.

Een nieuwe website = development + copywriting + beeldmateriaal + marketing

Twijfel je aan je eigen website? Heb je een duurzame boodschap en je wil een stabiel CMS gebruiken?
Nog meer stuff om te lezen

    Koffie drinken?
    Soja latte, mmmm!
    +32 472 23 24 35
    elke@straightcontent.be
    Evergem / Gent
    Share - like - comment
    Made on
    Tilda