Straight Content
"Verhalen kunnen de wereld veranderen" - Elke Lenders
Waarom ChatGPT storytelling nog niet kan veroveren
Laten we eerlijk zijn, ChatGPT is misschien slim, maar als het gaat om creatief schrijven, is er nog een lange weg te gaan voordat ik de prestaties van een menselijke copywriter kan evenaren, laat staan overtreffen. Ik bedoel, het kan grammaticaal correcte zinnen produceren en de woordenschat is zo groot als die van een encyclopedie, maar als het op het creëren van een unieke stem aankomt, is het (of moet ik 'hij' is of 'zij' zeggen?) nog altijd een beetje groen achter de oren.
Waar is de humor?
Copywriters, content creators en storytellers zijn in staat om nieuwe en originele ideeën te bedenken die de aandacht van het publiek trekken en hen laten glimlachen of emotie brengen waar een bot heel moeilijk aan kan evenaren.

Humor is een belangrijk element in storytelling en kan helpen om een sterke verbinding te creëren tussen het publiek en het merk. Het zorgt voor een stempel, een lasting momentum. Wie herinnert er zicht nog die reclame van Telenet 'Who took my badjas'... 'You know from nothing zeker?'... Komaan, ChatGPT kan dit nooit bedenken.
Who indeed took the badjas?
Teksten met impact met ChatGPT? Don't think so...
ChatGPT kan weliswaar gegevens analyseren en begrijpen wat werkt en wat niet werkt in termen van copywriting.

Mensen hebben de gave om woordspelingen te bedenken, onverwachte wendingen te creëren en komische timing te gebruiken om ons schrijven echt op te laten vallen. Again... Het moet blijven plakken bij het publiek en die impact mist AI.
Het nut van storytelling?
Kent ChatGPT iets van persona's? Hmm...
Een ander belangrijk aspect van copywriting dat ChatGPT nog niet kan overtreffen is het vermogen om de doelgroep gericht aan te spreken en te begrijpen.

Het vermogen om te begrijpen wie de doelgroep is, wat hun behoeften en wensen zijn, en hoe ze communiceren is voor AI nog moeilijk te vatten.

Menselijke copywriters hebben vaak de ervaring en kennis om deze nuances te begrijpen en hun schrijven hierop aan te passen. Inlevingsvermogen is het sleutelwoord!
Zelf persona's maken?

Waar kan je ChatGPT wel perfect voor inzetten? No shame é..

Als je een creatieve en humoristische copywriter zoekt, dan ben je bij chatGPT (nog) niet aan het juiste adres. Maar hey, als je op zoek bent naar een stortvloed van informatie en een snelle analyse van de huidige marktomstandigheden, dan is het een perfecte collega om je werk body te geven!

Psst... 60% van deze copy is door ChatGPT geschreven. Maar tegen niemand zeggen, hé.
Nood aan een human storyteller voor je brand en ambitieuze plannen?
Nog meer stuff om te lezen

    Koffie drinken?
    Soja latte, mmmm!
    +32 472 23 24 35
    elke@straightcontent.be
    Evergem / Gent
    Share - like - comment
    Made on
    Tilda