Straight Content
"Verhalen kunnen de wereld veranderen" - Elke Lenders
Bestaat zoiets als duurzame consumptie?
Shop jij graag online? Ikke ook...
Heel graag zelfs, maar als je kijkt naar de cijfers, dan is onze honger naar meer duur voor het milieu en het klimaat. Ja, zelfs als je kijkt naar ecolabels en duurzame productieprocessen.
Het gemak van online shoppen
Het is ongetwijfeld een geweldige tijd om een consument te zijn. Met slechts een paar klikken op je telefoon of computer kun je bijna alles krijgen wat je maar wilt, rechtstreeks aan je voordeur geleverd. Ding dong...

Van de nieuwste mode tot de meest exotische levensmiddelen, online winkelen heeft de wereld letterlijk binnen handbereik gebracht.
Buy local?
Prijs en waarde zijn verschillend
Dit gemak komt echter met een prijs, en ik heb het niet over de kosten van verzending en verwerking. De ecologische voetafdruk van online winkelen kan verbazingwekkend hoog zijn.

Van het produceren en verpakken van goederen tot het transporteren ervan over de hele wereld, de impact op onze planeet kan enorm zijn. Stellen we onszelf de vraag: wat is de waarde van mijn aankoop? Welke impact heeft het op mij of meer nog, welke impact heeft het op mijn omgeving?

Al gehoord van de World Overshoot Day?

Al nagedacht over de verborgen impact van je aankopen?

Wist je dat elke keer dat je iets koopt, er een hele reis achter schuilgaat? Het doet me denken aan de serie van enkele decennia geleden 'LOST'. Niemand wist wat er achter de geheime kamer zat. Iets mysterieus. Iets donkers. Geen idee waarom ik aan die dreigende fade-out jingle moet denken als ik het over verborgen impact heb.

Het omvat effectief iets waar we niet op het eerste gezicht aan denken. Van het delven van grondstoffen tot de glimlach van de postbode, elke aankoop heeft een achtergrondverhaal. Dat is de verborgen impact. Leestip: de verborgen impact van Babette Porcelijn.

Kies je voor dat shirt dat in de aanbieding was?
Misschien heeft het wel een rondje om de wereld gemaakt en allerlei kleurrijke plaatsen bezocht.

Of die heerlijke chocoladereep?
Het zou zomaar kunnen dat de cacaobonen zijn opgegroeid onder een zwoele tropische zon.

Jouw aankopen hebben ook invloed op de planeet en mensen die je misschien nooit zult ontmoeten. Van de arbeider in de fabriek tot de bijen die de bloemen bestuiven, iedereen speelt een rol in jouw aankoopverhaal.
Verborgen impact 1: transport
De reis die een product maakt voordat het in je handen komt, kan ongelooflijk complex zijn.

Van de fabrikant tot de winkel, het product kan duizenden kilometers afleggen. Die kilometers betekenen brandstof, en brandstof betekent emissies.

Het transport van goederen is een verborgen maar belangrijke factor die bijdraagt aan de wereldwijde klimaatverandering.
Fossiele brandstoffen zijn een bitch
Verborgen impact 2: eerlijk verdiend
Elk product dat we kopen heeft handen nodig om het te maken. Maar zijn de omstandigheden waaronder deze mensen werken eerlijk? Verdienen ze genoeg om fatsoenlijk van te leven?

Door bewust te kiezen voor producten van bedrijven die eerlijke arbeidsomstandigheden hanteren, kunnen we een stap zetten naar een meer ethische en rechtvaardige wereld.

Neem bijvoorbeeld dat goedkope T-shirt van de Action. Het lijkt misschien een koopje, maar wat als je het maar één keer draagt en iemand er nauwelijks iets voor heeft verdiend? Sommigen zouden kunnen zeggen: "Als we het niet kopen, krijgen ze helemaal niets." Maar dat vind ik een beetje kort door de bocht.
Als consumenten zijn we degenen die de markt sturen. Hoe meer we onduurzame producten kopen, hoe meer we uitbuiting in de hand werken. Het is een keiharde realiteit, maar het betekent ook dat we de macht hebben om verandering teweeg te brengen. Door verantwoord te kiezen, kunnen we een positief verschil maken.
Verborgen impact 3: grondstoffen
De grondstoffen die in onze producten worden gebruikt, hebben hun eigen verborgen impact. Of het nu gaat om het kappen van bossen voor hout of het delven van mineralen voor elektronica, de winning van deze grondstoffen kan ernstige gevolgen hebben voor het milieu en lokale gemeenschappen.

Bewust zijn van waar onze grondstoffen vandaan komen, kan helpen om een duurzamere consumptie te bevorderen.

Recycleren helpt hier een groot stuk.
Positieve impact van recycleren

Zijn ecolabels de oplossing om verborgen impact aan het licht te brengen?

Ecolabels: de redders van de planeet, de helden van duurzaam winkelen, de gidsen naar een groenere toekomst! Toch? Euh, niet dus.

Hoewel ze er veelbelovend uitzien met hun groene blaadjes en aardbolletjes, zijn ecolabels niet altijd wat ze lijken te zijn.
Denk je dat je met dat label op je biologische shampoo de wereld gaat redden? Jammer, maar ik moet je teleurstellen. Er zijn zo veel ecolabels dat je bijna een diploma in 'Labelologie' nodig hebt om ze uit elkaar te houden.

En wat nu? Moeten we dan gewoon opgeven en die douchegel kopen die waarschijnlijk is gemaakt van zeldzame moerasplanten en unicorn tranen? Natuurlijk niet! We moeten gewoon kritischer zijn, meer vragen stellen en misschien een paar artikelen lezen van mensen die echt snappen wat die labels betekenen.
Ecolabels kunnen handig zijn, maar ze zijn niet het magische ticket naar een duurzame planeet. Maar weet je wat? Met een beetje inspanning en gezond verstand kunnen we allemaal onze weg vinden naar verantwoordelijker winkelen. En als we verdwalen, kunnen we altijd nog dat diploma in 'Labelologie' halen, toch?
B Corp is dan nog de betrouwbaarste
Het B-corp label vind ik, door alle 'labelwildernis', nog het meest betrouwbaar. Een bedrijf moet haast een oma verkopen om dat label te bemachtigen. De vereisten om het label te krijgen is bijzonder alomvattend.

Hun aanpak is holistisch, gericht op de complete organisatie, de dagelijkse operaties, en de hele keten. Geen focus op slechts één glanzend product of een enkel onderdeel van je bedrijfsvoering. Nee, ze kijken naar het geheel!

Mijn tip: probeer er voorlopig op te vertrouwen. Al is het maar om een statement te geven dat er interesse is vanuit de markt.
Nood aan een storyteller voor je brand en ambitieuze plannen?
Nog meer stuff om te lezen

    Koffie drinken?
    Soja latte, mmmm!
    +32 472 23 24 35
    elke@straightcontent.be
    Evergem / Gent
    Share - like - comment
    Made on
    Tilda